Średnio co drugi dzień wyrusza w trasę kolejny skład pociągu z ropą naftową z terminalu Wierzbno. Raz w tygodniu wyrusza stąd natomiast pociąg wiozący siarkę. Funkcjonujący już dwanaście lat terminal po ubiegłorocznej modernizacji zwiększył swoje możliwości funkcjonowania bez zakłóceń.
- Ostatnie prace modernizacyjne Terminalu Ekspedycyjnego Wierzbno zostały przeprowadzone w listopadzie 2019 r. Ich zakres obejmował wymianę ramion nalewaków do odgórnego załadunku cystern kolejowych, dostosowanych do obsługi nowego typu cystern. Jednocześnie zmieniono zakres sposobu wejścia na cysterny. Dokonano wydłużenia tac ociekowych torów załadowczych. Wymieniono ramiona do oddolnego, awaryjnego rozładunku cystern – informuje Biuro Prasowe PGNiG SA.
Wierzbno znajduje się na wschodnim krańcu województwa lubuskiego, w pobliżu granicy z województwem wielkopolskim. Tamtejszy Terminal Ekspedycyjny Wierzbno został zaprojektowany i wybudowany dla potrzeb Kopalni Ropy Naftowej i Gazu Ziemnego Lubiatów. Usytuowano go przy linii kolejowej nr 363 Skwierzyna-Wierzbno-Rokietnica. Obecnie czynny jest tylko zachodni fragment tej linii, pomiędzy Skwierzyną a Wierzbnem. Gdyby nie Terminal, niewykluczone, że tory zarastałyby dzisiaj trawą i samosiejkami.
Terminal w Wierzbnie usytuowany został około 20 km na południe od ośrodka centralnego KRNiGZ Lubiatów. Jest tam bocznica kolejowa, pompownia oraz zbiorniki do magazynowania ropy naftowej o pojemnościach 5 i 15 tys. m sześc. Ropa naftowa z kopalni Lubiatów dociera do ekspedytu ropociągiem, natomiast z innych kopalń dowożona może być autocysternami. W Wierzbnie następuje przetankowywanie do cystern kolejowych.
Z rurociągu nie korzysta się przy przesyle siarki. Płynna siarka z kopalni Lubiatów przywożona jest specjalnymi autocysternami utrzymującymi temperaturę. Na Terminalu Ekspedycyjnym Wierzbno następuje jej przetankowanie do cystern kolejowych, po czym rozpoczyna się jej drogę do odbiorców.
Ekspedyt w Wierzbnie działa od 31 grudnia 2008 r. Przy budowie bocznicy kolejowej zmodernizowano stację kolejową Wierzbno, a także położono nowe torowisko i wybudowano lokogaraż.
W przeszłości Wierzbno było stacją kolejową węzłową, czyli taką, z której można wyjechać przynajmniej w trzech kierunkach. Od linii 363 Skwierzyna - Wierzbno - Rokitnica odgałęziała się tam linia nr 364 Wierzbno - Międzyrzecz - Rzepin. Obecnie z Wierzbna wyjazd koleją możliwy jest tylko w dwóch kierunkach, na Skwierzynę i Międzyrzecz.
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA Oddział w Zielonej Górze obsługuje w sumie 2 ekspedyty – Terminal Ekspedycyjny Wierzbno i Ekspedyt Barnówko. Surowce nadawane z TE Wierzbno drogą kolejową trafiają do odbiorców krajowych. Część ropy naftowej tłoczona jest do rurociągu PERN.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.