W ruchu Borynia kopalni Borynia-Zofiówka średnie postępy robót kształtują się na poziomie 150 m miesięcznie. To wystarczy, aby w trudnych warunkach geologiczno-górniczych bezpiecznie prowadzić prace przygotowawcze i ograniczyć do minimum straty spowodowane pandemią koronawirusa.
Roboty przygotowawcze prowadzone obecnie w chodnikach G-31 i B-34 pozwolą na uruchomienie ściany G-31 w pokładzie 359/1, która ma ruszyć we wrześniu br. Rozruch kolejnej ściany, B-34, zaplanowany został na pierwszy kwartał 2021 r.
- Przygotówki prowadzimy w kilku rejonach, z czego najtrudniejsze obecnie warunki występują w partii A pokładu 404/1. Roboty przebiegają pomiędzy poziomami 838 a 950 m, w bliskim sąsiedztwie wcześniej wyeksploatowanych ścian i sieci uskoków. Drążeniu towarzyszą przy tym liczne zagrożenia, w tym metanowe, wodne i wybuchem pyłu węglowego - wylicza Mariusz Gawełczyk, kierownik górniczych robót przygotowawczych w ruchu Borynia.
Częste problemy z utrzymaniem stropu drążonych chodników w ruchu Borynia zniwelowane zostały m.in. poprzez zastosowanie specjalnej wykładki w postaci spoiwa mineralno-cementowego. Wprowadzanie rozmaitych rozwiązań technologicznych, w tym innowacji, sprzyja osiąganiu coraz lepszych wyników.
Przypomnijmy zatem, że Strategia rozwoju JSW zakłada poprawę efektywności produkcji poprzez inwestycje i wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań techniczno-technologicznych. Od 2025 r. na jednego pracownika przypadać ma około 1 tys. t wydobytego węgla rocznie. W spółce zaplanowano ambitne działania optymalizujące i zwiększające potencjał wydobycia węgla, w tym Program Jakość oraz Program Efektywność.
Ograniczenie kosztów, zwiększenie produktywności, a także zastosowanie innowacyjnych rozwiązań m.in. nowoczesnej techniki kotwienia, czy zmniejszania ilości wydobywanego wraz z węglem kamienia, gwarantują optymalne funkcjonowanie JSW na trudnym runku surowcowym.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.