Nad utworzeniem nowych grup zakupowych - poza dotychczasowymi, dotyczącymi energii elektrycznej i gazu - pracuje zarząd zrzeszającej 41 miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Chodzi o wspólny zakup samochodów elektrycznych oraz utrzymanie głównej arterii drogowej.
- Pracujemy nad stworzeniem nowych grup zakupowych w ramach Metropolii: oprócz dotychczasowych grup związanych z zakupem prądu i gazu chcielibyśmy uruchomić grupę zakupu samochodów elektrycznych oraz wspólne zamówienie i wypracowanie standardu utrzymania Drogowej Trasy Średnicowej" - poinformował podczas środowej sesji zgromadzenia Metropolii przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak.
- Mamy już informacje z wielu gmin - mam nadzieję, że do połowy kwietnia będziemy mieli informacje, które gminy są zainteresowane udziałem w której z grup zakupowych - dodał.
W ub.r. GZM rozstrzygnęła przetarg na wspólny zakup blisko 225 gigawatogodzin (GWh) gazu w latach 2020-2021 dla grupy 25 miast i gmin GZM, chcących zakupić paliwo dla 66 jednostek. Szacunkową wartość tego zamówienia określono pierwotnie na ok. 46,7 mln zł, we wspólnym przetargu spółka PGNiG Obrót Detaliczny zaoferowała cenę 38,3 mln zł brutto.
Od wielu lat samorządy Metropolii grupowo kupują energię elektryczną. W ub.r. wspólne postępowanie dotyczyło zakupu blisko 1 terawatogodziny energii elektrycznej na dwa kolejne lata. Grupę w tym zakresie utworzyło 113 zamawiających (także spoza GZM), w ramach których działa 326 jednostek. Przy szacunkowej wartości zamówienia 389,7 mln zł brutto, wybrano najtańszą ofertę, za 398,2 mln zł brutto, którą złożyła spółka Tauron Sprzedaż GZE.
Sygnalizowany w środę przez Karolczaka wspólny zakup samochodów elektrycznych to jedno z działań Metropolii niezależnych od jej wcześniejszego zaangażowania w Program Bezemisyjny Transport Publiczny, prowadzony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na początku NCBR unieważniło drugie postępowanie w tym zakresie, wyjaśniając że w obecnych warunkach przyjęta formuła realizacji programu nie pozwoliła na kontynuację działań).
Program Bezemisyjny Transport Publiczny zakładał opracowanie i budowę około tysiąca dostępnych kosztowo autobusów bezemisyjnych dla polskich miast. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia deklarowała wolę zakupu w nim do 300 pojazdów.
Z kolei koordynacja utrzymania Drogowej Trasy Średnicowej, głównej arterii drogowej Metropolii, przebiegającej przez sześć miast na prawach powiatu (Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice, Chorzów oraz Katowice), to przykład przywoływany jako jeden z nierozwiązanych dotąd problemów w kontekście współpracy lokalnych samorządów.
Dotąd miastom nie udało się bowiem podpisać wspólnej umowy, zapewniającej jednolity standard utrzymania DTŚ na całej jej długości. W ostatnich latach poszczególne samorządy samodzielnie utrzymywały swoje odcinki - w różnych standardach - co było szczególnie widoczne w warunkach zimowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.