Jak poinformowali przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w piątek (3 kwietnia) zostały otwarte oferty na przygotowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Teraz oceni je komisja przetargowa. Opracowanie tego dokumentu to jeden z ważniejszych etapów w drodze do usprawnienia transportu szynowego na terenie GZM.
Przetarg na „Wstępne Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej” został ogłoszony przez Górnośląsko- Zagłębiowską Metropolię w drugiej połowie lutego b.r. To opracowanie, które jest kolejnym etapem budowy Kolei Metropolitalnej ma określić, które z rozwiązań zaproponowanych w „Koncepcji Kolei metropolitalnej” – są możliwe do realizacji oraz w jakim zakresie.
Jak przypominają przedstawiciele GZM, opracowanie Wstępnego Studium Wykonalności ma potrwać około czterech lat. Gotowy dokument ma zawierać dwa rodzaje koncepcji rozwoju. Pierwsza z nich tzw. „koncepcja krótkoterminowa” dotyczy budowy nowych przystanków i zmiany lokalizacji istniejących. Ma odpowiadać na kwestie integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym poprzez integrację rozkładów jazdy, uwzględnienie stacji przesiadkowych oraz parkingów dla samochodów. Ma także zawierać odpowiedzi dotyczące zapotrzebowania na tabor oraz lokalizacji i wielkości zapleczy technicznych Kolei Metropolitalnych. Działania na tym obszarze mają być określone do 2025 roku.
„Koncepcja docelowa” to prognoza ruchu osób, propozycja oferty przewozowej wraz z koncepcją rozkładu jazdy pociągów oraz analiza zapotrzebowania na tabor. Ma wskazywać także lokalizację i wielkość obiektów zapleczy technicznych Kolei Metropolitalnej.
Wykonawca ma przygotować także plan działań inwestycyjnych wraz z koncepcją układów torowych, zaproponować model integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym. Jego zadaniem będzie również przeanalizowanie różnych modeli własności operatora Kolei Metropolitalnych – własna spółka GZM, czy też zewnętrzna. Studium ma zawierać rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania taboru, odpowiedzieć na kwestie związane z jego serwisowaniem oraz utrzymaniem zaplecza technicznego. Dokument ma też zawierać analizy dotyczące finansowania inwestycji.
Podczas prac nad Studium wykonawca musi także wziąć pod uwagę realizowane i planowane inwestycje kolejowe przez spółkę PKP PLK SA, a także plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.