Ponad 530 tablic przystankowych zmiennej treści ma być pod koniec 2020 r. na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dotąd zamontowano tam ok. 130 takich urządzeń, a w przyszłym roku ma być kolejnych 400.
Jak przekazał w środę rzecznik Zarządu Transportu Metropolitalnego Michał Wawrzaszek, po pierwszej pilotażowej fazie budowy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) - czyli w latach 2012-2014, kiedy na terenie sześciu miast zamontowano 72 tablice - ZTM rozwija ten system. W tym roku zamontowano 60 nowych tablic.
- Zakładamy, że w ciągu kolejnego roku pasażerom do użytku oddamy kolejne 400 takich urządzeń - zapowiedział Wawrzaszek. Jak zaznaczył, urządzenia są i będą montowane w ponad 30 gminach. W ostatnich tygodniach pojawiły się m.in. w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Katowicach, Mysłowicach i Sosnowcu.
Nowe tablice nieco różnią się od poprzednich wersji. Informacja wyświetlana jest teraz po obu stronach, a boczny profil urządzeń w kształcie litery "V" sprawia, że wyświetlany tekst jest lepiej widoczny.
- Tablice zostały wyposażone w kamery, dzięki którym wandale będą łatwiej identyfikowani. Nie zmienia się natomiast podstawowa funkcjonalność tablic. Pasażerowie dzięki nim będą wiedzieć, za ile minut przyjedzie autobus, tramwaj lub trolejbus - wskazał rzecznik ZTM. Dodał, że dokładny termin oddania do użytku wszystkich ponad 500 urządzeń będzie uzależniony od odbiorów technicznych.
Początkowo SDIP na terenie działania obecnej Metropolii zaczął budować największy wcześniejszy organizator komunikacji miejskiej na tym terenie - Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP).
System pilotażowo objął kilka ciągów pasażerskich w Katowicach, Zagłębiu Dąbrowskim oraz Gliwicach i Zabrzu (łącznie 72 tablice na przystankach). Rozwiązanie powstało przy wsparciu funduszy UE na lata 2007-2013.
Jeszcze przed utworzeniem zrzeszającej 41 miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), co nastąpiło w połowie 2017 r., KZK GOP przygotował obszerną rozbudowę systemu pod kątem obecnych środków unijnych. Przetarg na rozbudowę systemu trwał w latach 2017-2018. Przy budżecie zamówienia 62,9 mln zł brutto, wybrano tańszą z dwóch ofert - zabrzańskiej spółki Dysten za 35,5 mln zł brutto, przy 150 miesiącach gwarancji. Umowę podpisano w sierpniu 2018 r.
Po przejęciu od 2019 r. przez Zarząd Transportu Metropolitalnego funkcji dotychczasowych organizatorów (w tym KZK GOP), ZTM przejął budowę systemu.
Inwestycja obejmuje m.in. dostarczenie i montaż 400 elektronicznych tablic 6-wierszowych dwustronnych wraz z kamerami monitoringu i 6 elektronicznych tablic 12-wierszowych - jednostronnych dla obszaru KZK GOP, a także 50 tablic 6-wierszowych dwustronnych dla Tychów oraz 6 podobnych tablic dla Bierunia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.