Jak poinformowali przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych, dobiega końca przebudowa drugiego peronu na stacji Jaworzno Szczakowa. To kolejny etap modernizacji trasy Katowice-Kraków. Kolejarze obiecują, że remont definitywnie powinien zakończyć się w przyszłym roku.
PKP PLK poinformowały, że podróżni mogą już korzystać z nowego peronu nr 3 na stacji Jaworzno Szczakowa. Kończy się również przebudowa peronu nr 2, który też został podwyższony, co ma ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Oprócz tego na peronach pojawiły się nowe wiaty nowe oświetlenie, ławki, gabloty informacyjne oraz czytelne oznakowanie i nagłośnienie. Dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się znacznym udogodnieniem będą windy i platformy, które zostaną uruchomione jesienią.
W ramach modernizacji linii E30 na odcinku Jaworzno Szczakowa - Trzebinia w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym zostało również wyposażone lokalne centrum sterowania (LCS) w rozbudowanej nastawni na stacji Jaworzno Szczakowa. Komputerowe urządzenia zapewniają bezpieczne sterowanie ruchem kolejowym na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia. Na tym odcinku wymieniono także 46 km toru, 25 km sieci trakcyjnej, 33 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace swoim zakresem objęły także obiekty inżynieryjne. Obecnie wykonawca przebudowuje drugi tor na linii wraz całą infrastrukturą (jak sieć trakcyjna czy obiekty inżynieryjne).
Podróżni już korzystają z przebudowanych peronów na przystankach Jaworzno Ciężkowice oraz Balin. Perony są wyższe, mają nową nawierzchnię i oświetlenie, będą także nowe wiaty. Dzięki zastępowaniu wiaduktami przejazdów kolejowo-drogowych zwiększa się poziom bezpieczeństwa w ruchu. Wiadukt drogowy w Jaworznie, w dzielnicy Pieczyska zastąpił przejazd kolejowo – drogowy w ciągu ul. Ks. Mroczka i Sobieskiego. Kontynuowane są prace przy budowie wiaduktu drogowego w Jaworznie w ciągu ul. Bukowskiej oraz w Balinie.
Kolejarze argumentują, że modernizacja linii E30 na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia zwiększy przepustowość linii, a dostosowanie jej do prędkości 160 km/h znacznie skróci czas przejazdu m.in. na trasie Katowice – Kraków. Zakończenie prac planowane jest w IV kwartale 2019 r. Wartość modernizacji to 296 mln zł netto. Na linii Katowice – Kraków zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2020 r. Wówczas najszybsze pociągi pokonają trasę w ok. 1 godzinę. Wartość projektu Katowice - Kraków to ok. 2 mld zł netto.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.