Zarządca portu lotniczego Katowice na lata 2023-25 planuje budowę nowego terminala. Inwestycja o powierzchni 30-40 tys. m kw. ma dać lotnisku roczną przepustowość 10-12 mln pasażerów. Warunkiem jest dalsze szybkie tempo rozwoju Katowice Airport.
W poniedziałek, 24 września, prezes zarządzającego katowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Artur Tomasik poinformował, że dynamiczny rozwój lotniska, które w tym roku spodziewa się odprawić 4,8 mln pasażerów (wzrost wobec 2017 r. o ponad 25 proc.), niejako wymusza rozwój infrastruktury terminalowej.
- W tym roku chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji architektoniczno-przestrzennej zagospodarowania całej strefy landside (części portu lotniczego, przyległe tereny i budynki, które nie są rejonem operacji lotniczych - PAP), a kolejnym etapem będzie ogłoszenie konkursu architektonicznego na budowę nowego obiektu - zasygnalizował Tomasik.
Dalszy wzrost rynku warunkiem budowy
Zastrzegł, że warunkiem realizacji tych planów jest utrzymanie się takiego tempa wzrostu rynku, które przełoży się na dwucyfrowe wartości wskaźników wzrostu lotniska.
- Tylko wtedy będzie sens i racjonalność ekonomiczna, aby taki obiekt budować - ocenił.
Zdiagnozował przy tym, że obecny sezon, z tempem wzrostu o ponad 25 proc. rok do roku, jest jednym z najlepszych okresów w historii lotniska. Ocenił, że choć "następne lata też będą dynamiczne", wobec sytuacji rynkowej, m.in. rosnących cen paliw, tempo rozwoju Katowice Airport spadnie - utrzyma jednak wartości dwucyfrowe.
Wcześniej modernizacja terminala głównego B
Jeszcze przed budową nowego terminala władze lotniska zamierzają zmodernizować swój obecny główny terminal B. Dysponują już dokumentacją przebudowy trzykondygnacyjnego obiektu. Modernizacja będzie polegała przede wszystkim na zwiększeniu jego powierzchni i rozbudowie w kierunku południowym.
Najważniejszą zmianą dla podróżnych będzie przeniesienie kontroli bezpieczeństwa w terminalu B na powiększone, poprzez zbudowanie nowych stropów, pierwsze piętro. Na parterze pozostanie obsługa check-in.
Trzy mosty z piętra wprost do samolotów
- Zwiększymy nie tylko powierzchnię, ale przede wszystkim komfort obsługi pasażerów. A po drugiej stronie będziemy mieli trzy mosty, którymi pasażerowie będą mogli przemieszczać się do samolotów. Będziemy mieli gate'y nie tylko na parterze; te na pierwszym piętrze będą przeznaczone dla samolotów, które będą w bezpośredniej odległości od terminala - wyjaśnił Tomasik.
- Jednocześnie musimy przebudować cały układ kontroli bagażu, co wynika z przepisów unijnych. Pojawiły się nowe standardy; musimy do 2020 r. wymienić cały ciąg kontroli bezpieczeństwa bagażu - dodał.
GTL zamierza prowadzić prace dotyczące terminala B zimą, kiedy ruch na lotnisku jest mniejszy. Nie rozpoczną się jednak one w tym sezonie, ze względu na grudniowy szczyt klimatyczny COP24 w Katowicach - według wcześniejszych informacji będą prowadzone w sezonach 2019/20 i 2020/21.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.