PKN Orlen przygotowuje się do budowy drugiej nitki rurociągu paliwowego na trasie Podziemny Magazyn Ropy i Paliw (PMRiP) Góra - Wielowieś, gdzie znajduje się stacja zasuw magistrali. Trwa postępowanie w ramach ogłoszonego na inwestycję zapytania ofertowego.
Jak wyjaśnił w ogłoszeniu PKN Orlen, w zakresie planowanego zadania jest budowa rurociągu produktowego o długości ok. 18,5 km i włączenie nowej magistrali do już istniejącej, należącej do PERN, spółki zajmującej się tłoczeniem i magazynowaniem na terenie kraju ropy naftowej i paliw płynnych. Oferty w postępowaniu płockiego koncernu można składać do 22 sierpnia.
PMRiP Góra należy do spółki Inowrocławskie Kopalnie Soli (IKS) "Solino" z grupy PKN Orlen. IKS informowały wcześniej, iż dzięki zrealizowanym w latach 2011-15 inwestycjom PMRiP Góra osiągnął docelową wielkość ponad 6 mln metrów sześc. pojemności - to 12 kawern, z czego 7 na ropę naftową, a 5 na paliwa.
Zgodnie z przyjętym przez Rade Ministrów w 2017 r. dokumentem "Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym" spółki PKN Orlen mają sprzedać na rzecz PERN m.in. takie aktywa, jak: rurociąg Żółwieniec - PMRiP Góra oraz rurociąg PMRiP Góra - Wielowieś, a także projekty inwestycyjne mające na celu dostosowanie PMRiP Góra do wymagań ustawy o zapasach - w zakresie rurociągów naftowych i paliwowych.
W dokumencie zaznaczono, że to PERN zrealizuje zadania inwestycyjne dotyczące rurociągów naftowych i paliwowych umożliwiające dostosowanie PMRiP Góra do wymagań ustawy o zapasach w zakresie okresu uwolnienia całości zapasów interwencyjnych przy pełnym wykorzystaniu pojemności magazynu.
"Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym" zawiera plan działań, który obejmuje spółki Skarbu Państwa lub z jego udziałem, a dotyczy budowy nowej infrastruktury logistycznej i zmianę struktury infrastrukturalno-właścicielskiej w sektorze naftowym. Celem jest poprawa bezpieczeństwa energetycznego państwa, w tym także bezpieczeństwa paliwowego.
W marcu PKN Orlen i PERN zawarły porozumienia dotyczące realizacji rządowej polityki dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym. Oba podmioty uzgodniły m.in. modernizację i rozbudowę infrastruktury przesyłowej ropy naftowej między PMRiP Góra a rafinerią PKN Orlen w Płocku.
Jedno z zawartych wówczas porozumień zakłada budowę przez PERN rurociągu produktowego między bazą paliwową spółki w Boronowie a należącym do grupy płockiego koncernu terminalem paliw w Trzebini, obsługującym głównie aglomerację śląską, region o wysokiej konsumpcji paliw. W ostatnim czasie PERN ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z pozyskaniem prawa do terenu pod budowę rurociągu produktowego Boronów - Trzebinia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.