Dział utrzymania w ruchu to bardzo ważny składnik sukcesu zakładów produkcyjnych. Czego potrzebuje ten dział, jeśli chodzi o elementy hydrauliki przemysłowej?
Dział utrzymania ruchu odpowiedzialny jest za zachowanie sprawności maszyn na początkowym poziomie, nawet przez wiele lat. Wraz z pracownikami produkcji dokonują przeglądów maszyn. Są zobowiązani wykonywać okresowe prace konserwacyjne. A gdy coś się psuje, pierwszy telefon wzywa pracowników utrzymania ruchu.
Istnieją rozmaite strategie konserwacji. W Polsce najpopularniejsze to strategia planowania (PM) oraz strategia eksploatacji do wystąpienia uszkodzenia (RTF). Strategie oparte na konserwacji i przewidywaniu awarii nie są nawet w przybliżeniu tak rozpowszechnione. Jednocześnie powszechnym w Polsce zjawiskiem jest postrzeganie zespołu utrzymania ruchu jako siły roboczej, a nie jako partnera, którego pomysły mogą realnie wpłynąć na sukces przedsiębiorstwa. Nieplanowany przestój w wyniku awarii to porażka dla służb utrzymania ruchu wtedy, gdy można było temu zawczasu zapobiec, lecz nie zawsze jest to możliwe.
Części zamienne w utrzymaniu ruchu
- Utrzymanie ruchu w dużych zakładach przemysłowych takich, jak zakłady produkcyjne czy kopalnie, to jeden z kluczowych elementów wpływających na efektywność funkcjonowania obiektu - komentuje Piotr Opoń z Fluiconnecto, firmy specjalizującej się w hydraulice siłowej i utrzymaniu ruchu.
Pomimo nowoczesnych strategii mających na celu przewidywanie kolejnych awarii, w dalszym ciągu w wielu zakładach praktyczne jest utrzymywanie dużego magazynu części zamiennych. Elementy hydrauliczne określone przez producenta danej maszyny jako eksploatacyjne (najczęściej uszczelki, węże, przewody, końcówki do węży) bezsprzecznie powinny znaleźć się na magazynie.
Gumowe przewody hydrauliczne jako części zamienne składają się z elastycznego węża oraz zaciśniętych końcówek. Problem z tym, że przewód pasujący w jednym miejscu na maszynie niekoniecznie pasuje gdzie indziej. Mimo to posiadanie na stanie kilku przygotowanych przewodów pozwala na szybką ich wymianę w przypadku awarii. Dobrze wyposażony warsztat utrzymania ruchu może posiadać praskę do zaciskania przewodów hydraulicznych oraz zapas złączy i używanych w zakładzie węży hydraulicznych do pocięcia na metry, dzięki czemu pracownicy będą w stanie wykonać dowolny przewód potrzebny do zamontowania lub naprawić stary (węże nierzadko ulegają uszkodzeniu przy samej końcówce).
Problem z częściami zamiennymi jest taki, że nie sposób mieć wszystkiego i ciężko zaplanować, co może się zepsuć podczas nieplanowanych awarii. Pompy, silniki i inne kluczowe urządzenia może nie psują się często, lecz gdyby to się wydarzyło, przestój byłby bardzo długi, a koszty ogromne. Stąd niektóre narażone na takie sytuacje działy UR przechowują w swoim warsztacie całe, w pełni funkcjonalne zapasowe jednostki – pompy, siłowniki itp.
Zakres działań UR w eksploatacji i regeneracji pomp hydraulicznych
Sercem napędu hydraulicznego jest pompa. By ta mogła długo działać, musi być właściwie eksploatowana i konserwowana. W ramach konserwacji, w określonym przez producenta interwale, powinno się w niej wymienić wszystkie elementy eksploatacyjne, na przykład uszczelki czy łopatki. Czasami jednak dochodzi do sytuacji, w której pompa, by mogła dalej funkcjonować, musi być poddana regeneracji, w ramach której uzupełniane są ubytki w korpusie, co można dokonać różnymi metodami. Ponieważ jest to praca specjalistyczna, wymagająca ukierunkowanej wiedzy, zwykle zlecana jest zewnętrznym serwisom.
Odpowiednia współpraca własnego działu utrzymania ruchu z wyspecjalizowanymi serwisami zewnętrznymi w zakresie hydrauliki przemysłowej, jak również przemyślanie dobrane części zamienne na stanie magazynowym pozwalają ograniczać czas postojów i minimalizować częstotliwość awarii.
Jeśli potrzebujesz skonsultować problemy związane z utrzymaniem ruchu, skontaktuj się ze specjalistą na stronie https://www.fluiconnecto.com/pl/branze/utrzymanie-ruchu
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.