Odcinek linii kolejowej Katowice - Kielce w Dąbrowie Górniczej wyremontują PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządca kolejowej infrastruktury. Spółka poinformowała w środę o ogłoszeniu szacowanego na ponad 42 mln zł przetargu na przebudowę peronów i torów na odcinku 8 km tej linii.
To część szacowanego na ponad 200 mln zł projektu PLK "Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel - Bukowno - Sosnowiec Płd.", finansowanego z budżetu państwa. Zarządca kolejowej infrastruktury wskazuje, że to jedno z zadań, które ułatwi m.in. przewóz towarów na Górnym Śląsku.
W tym przypadku prace obejmują linię położoną w Zagłębiu Dąbrowskim. Ogłoszony teraz przetarg dotyczy odcinka Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza Wschodnia. Obejmuje remont ok. 8 km torów, czterech obiektów inżynieryjnych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej i infrastruktury do obsługi podróżnych.
Obecnie kursuje tamtędy w ciągu dnia m.in. pięć par pociągów Przewozów Regionalnych relacji Katowice - Sędziszów i Katowice - Kielce. Ruch pospieszny między Katowicami i Kielcami odbywa się inną trasą, przez Centralną Magistralę Kolejową. Przejazd pociągów osobowych między Dąbrową Górniczą Strzemieszycami i Dąbrową Górniczą Wschodnią zajmuje zgodnie z obecnym rozkładem jazdy cztery minuty.
PLK podały, że w efekcie remontu składy pasażerskie będą mogły rozwijać tam prędkość do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie 70 km/h). Podniesienie prędkości umożliwi m.in. wymiana torów oraz 14 rozjazdów, które zostaną wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania.
Podpisanie umowy na odcinek Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza Wschodnia planowane jest na lipiec 2018 r., a zakończenie wszystkich prac na IV kwartał 2019 r.
W Krajowym Programie Kolejowym cały projekt "Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel - Bukowno - Sosnowiec Płd. " szacowany jest łącznie na ponad 200 mln zł, przy finansowaniu z budżetu państwa.
W jego ramach z końcem stycznia br. PLK ogłosiły też przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac na liczącym ok. 20 km odcinku Charsznica - Wolbrom - Jaroszowiec Olkuski w woj. małopolskim. Tamte prace, których szacunkowy koszt wyniesie ok. 100 mln zł, planowane są na lata 2018-2020.
Według wcześniejszych informacji zarządcy kolejowej infrastruktury na projekt dotyczący połączenia Tunel - Bukowno - Sosnowiec Płd. przeznaczono już w latach 2016-2018 ok. 40 mln zł. W 2017 r. zakończono prace na odcinku Bukowno - Sławków. Obecnie prowadzone są na odcinku Olkusz - Bukowno.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.