PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują odcinek linii z Żywca do Węgierskiej Górki. To część trasy z Katowic do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Firma ogłosiła przetarg na wykonawcę prac. Ich wartość wyniesie 30 mln zł - podały w środę służby prasowe PKP PLK.
- Po zakończeniu robót składy będą mogły jeździć nawet dwukrotnie szybciej - do 100 km na godz. Obecnie mogą rozwijać prędkość 50-60 km na godz. Rozpoczęcie robót planowane jest w sierpniu 2018 r. natomiast zakończenie w czerwcu 2019 r. Szacowana wartość zadania to ok. 30 mln zł - poinformował Jacek Karniewski z biura prasowego PKP PLK.
Inwestycja obejmie przebudowę peronów na przystankach Radziechowy-Wieprz, Cięcina Dolna i Cięcina. - Perony będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Zostaną też wyposażone w wiaty, ławki i gabloty informacyjne. Będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Nowe oświetlenie peronów, dojść oraz oznakowanie przystanków osobowych zapewni większy komfort i bezpieczeństwo podróżnym - podał Karniewski.
Na dziesięciu przejazdach kolejowo-drogowych wymieniona zostanie nawierzchnia, a na trzech z nich dodatkowo zainstalowane zostaną także sygnalizatory. - Przejazdy zostaną wyposażone w nowe oświetlenie i monitoring. Większy poziom bezpieczeństwa na linii pomiędzy Żywcem a Węgierską Górką zapewni montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym - poinformował przedstawiciel PKP PLK.
Przebudowa obejmie wymianę ok. 8 km torów oraz sieci trakcyjnej. Wyremontowanych zostanie 21 obiektów inżynieryjnych, w tym siedem mostów, m.in. przeprawa nad rzeką Sołą, który ma długość 63 m. Przebudowywany odcinek zostanie oczyszczony z drzew i krzewów.
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu "Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała - Zwardoń (granica państwa)". Finansowany jest z budżetu państwa. Jego wartość oszacowano na ok. 200 mln zł.
Dotychczas PLK wymieniły już tory i sieć trakcyjną, m.in. na odcinku z Bielska-Białej Lipnika do Bielska-Białej Leszczyn. Przebudowano perony na kilku przystankach, a na czterech montowane są nowe urządzenia sygnalizacji przejazdowej. Wyremontowano 25 obiektów inżynieryjnych.
Po zakończeniu realizacji projektu pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 120 km na godz., a towarowe do 100 km na godz. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz komfort obsługi podróżnych. Zakończenie robót planowane jest w październiku 2018 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.