Na przełomie kwietnia i maja tego roku z linii produkcyjnej fabryki FCA Poland w Tychach zjedzie dwumilionowy egzemplarz wyprodukowanego w tym zakładzie Fiata 500 - wynika z informacji spółki. W minionym roku produkcja tego modelu oraz spokrewnionego z nim Abartha 500 wzrosła o ok. 4 proc.
W lipcu zeszłego roku koncern FCA poinformował, że Fiat 500, produkowany w obecnej formie od ponad 10 lat, znalazł dwumilionowego nabywcę. Jednak, obok fabryki w Tychach, ten model wytwarzany jest także w fabryce w Meksyku, głównie na rynek amerykański. Stąd tyska fabryka będzie świętować wyprodukowanie dwumilionowego egzemplarza wiosną tego roku.
Jak wynika z danych FCA, zakład w Tychach uplasował się w pierwszej trójce europejskich zakładów FCA pod względem liczby wyprodukowanych w 2017 roku samochodów. 99 proc. produkcji trafiło na rynki zagraniczne.
W 2017 r. w Tychach wyprodukowano ok. 3 tys. Fiatów 500 i ok. 4,5 tys. Abarthów 500 więcej niż rok wcześniej. Wśród stworzonych w minionym roku nowych wersji "pięćsetki" znalazł się przede wszystkim Fiat 500 Anniversario, stworzony z okazji 60. rocznicy urodzin kultowego we Włoszech Fiata 500. Wyprodukowane zostały także Fiat 500 Mirror i 500 Mirror Special - wersje, wykorzystujące osiągnięcia technologiczne, m.in. łączące smartfon z systemem multimedialnym Uconnect.
Wśród nowych wersji Abartha jest m.in. Abarth 695 Rivale - model zaprojektowany we współpracy z produkującą łodzie marką Riva. Zastosowano w nim rozwiązania stylistyczne nawiązujące do żeglugi. W 2017 r. powstał także wyróżniający się wzornictwem Abarth 595 Pista oraz "dynamiczny" Abarth 695 XSR Yamaha.
Zatrudniająca ponad 2,8 tys. osób tyska fabryka FCA, w której produkcji dominuje Fiat 500, w ub. roku wyprodukowała w sumie 263 tys. 424 samochody, wobec 273 tys. 768 rok wcześniej. Ubiegłoroczne wyniki produkcyjne nie są jednak do końca porównywalne z tymi z roku 2016, ponieważ w minionym roku zakład nie wytwarzał już Forda Ka, który przez osiem lat powstawał w Tychach na zlecenie koncernu Forda; w 2016 r. wyprodukowano go ponad 12,6 tys. egzemplarzy.
Ubytek związany z zaprzestaniem produkcji Forda częściowo udało się zrekompensować wzrostem produkcji "pięćsetki" i Abartha 500 - łącznie w ubiegłym roku z linii produkcyjnych tyskiej fabryki zjechało ponad 7,6 tys. aut tych modeli więcej niż rok wcześniej. O ponad 5,3 tys. zmniejszyła się natomiast produkcja innego wytwarzanego w Tychach modelu - Lancii Ypsilon. W efekcie łączna produkcja fabryki w 2017 r. była o ponad 10,3 tys. egzemplarzy mniejsza niż rok wcześniej.
Na 2018 r. firma prognozuje produkcję na poziomie porównywalnym z ubiegłorocznym, zastrzegając, że zależy to przede wszystkim od sytuacji rynkowej.
Najważniejszym i najlepiej sprzedającym się modelem pozostaje Fiat 500, którego w ubiegłym roku wyprodukowano 178 tys. 989 egzemplarzy, wobec 175 tys. 886 rok wcześniej. Ubiegłoroczna produkcja Abartha 500 osiągnęła 22 tys. 350 aut, wobec 17 tys. 847 w roku 2016. Ogółem "pięćsetki" i abartha wytworzono 201 tys. 339 egzemplarzy, co oznacza wzrost w odniesieniu do roku 2016 o ponad 3,9 proc. (wobec 193 tys. 733 egzemplarzy).
99 proc. wyprodukowanych w zeszłym roku w Tychach samochodów trafiło na eksport - do 57 krajów. Najwięcej - blisko 121 tys. - wysłano do Włoch, blisko 28 tys. do Wielkiej Brytanii, ponad 25,6 tys. do Francji, ponad 21,6 tys. do Niemiec, a blisko 18 tys. do Hiszpanii.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.