Port Gdańsk w 2017 r. przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków, czyli o prawie 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej przeładowano: kontenerów, paliw płynnych i węgla. Przeładunki kontenerów wzrosły o 22 proc. Port dostał zielone światło na rozbudowę.
- Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 r., w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton - zaznaczył we wtorek, 9 stycznia, podczas konferencji prasowej prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) Łukasz Greinke. Zwrócił uwagę, że "zarząd chwali się wynikami, przeładunkami kontrahentów działających na terenie portu i to przed nimi chyli czoła".
- Jesteśmy od tego, żeby im pomagać, umożliwiać przeładunek jak największej ilości towarów - dodał prezes.
Zaznaczył, że ubiegłoroczny, rekordowy wynik portu może spowodować, że port w Gdańsku "wskoczy" na piąte miejsce największych portów na Bałtyku. W ub. roku był na szóstym miejscu.
Uczestniczący w konferencji prasowej wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski ocenił, że "imponujący wynik przeładunków, ten historyczny dzień pokazuje, że przez najbliższe 30-40 lat światowy handel będzie opierał się na żegludze morskiej".
- Dlatego posiadanie takiego miejsca jak port w Gdańsku czy w ogóle port na Bałtyku jest kluczowe - dodał.
Podkreślił, że ZMPG "dostaje zielone światło na rozbudowę portu". Minister przyznał, że resort "liczy na przyspieszenie prac odnośnie budowy nowego Portu Centralnego w Gdańsku". Planuje się przeznaczyć kilkaset hektarów terenu Zatoki Gdańskiej pod nowe, uniwersalne terminale. Pierwsze mogą być gotowe w 2024 roku.
- ZMPG może śmiało rozpoczynać przetargi na studium wykonalności (ZMPG ogłosił pod koniec 2017 r. przetarg na studium wykonalności - PAP), na prace koncepcyjne, na wybór operatorów przyszłego portu - tłumaczył wiceminister.
Wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury Marcin Osowski podkreślił, że "zielone światło" jest konieczne, dlatego, że Port Centralny "oprócz wielu zwolenników cały czas ma też wielu przeciwników czy sceptyków".
- Rezerwy portu w Gdańsku są duże, ale głównie jeśli chodzi o przepustowość rurociągów, jeżeli chodzi np. o nabrzeża głębokowodne to port ma już maksymalne wykorzystanie - uzasadniał.
Greinke podkreślił, że "Port Centralny nie powstanie wcześniej, zanim nie będziemy mieli konkretnego kontrahenta, operatora na jeden, drugi czy trzeci terminal".
Poinformowano, że w 2017 r. dominującą grupą ładunków w Porcie Gdańsk była drobnica stanowiąca 44,5 proc. ogółu przeładunków, następnie paliwa (32,4 proc.) i węgiel (12,5 proc.). W ubiegłym roku, po raz pierwszy w historii portu przeładowano 18 mln t drobnicy (o 24 proc. niż rok wcześniej), głównie kontenerów i samochodów. Gdańsk jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku.
- Nowe samochody osobowe od niedawna są w większej skali przeładowywane w porcie - wyjaśnił prezes.
W ub. roku w porcie przetransportowano 73,2 tys. aut, co daje wynik o 412 proc. lepszy niż w 2016 r., kiedy przeładowano ok. 14 tys. sztuk. Międzynarodowym i krajowym transportem samochodów w porcie zajmuje się spółka Adampol, która odpowiada za przeładunek aut marek Hyundai i Nissan. Greinke poinformował, że dla spółki Adampol przygotowywane są nowe place składowe o powierzchni ok. 5 ha.
- Do tej pory były tam chaszcze i bagna - dodał.
Prezes portu zapowiedział, że ZMPG "będzie bardzo szybko odpowiadać na potrzeby rynku". Zaznaczył, że port "będzie +przychylać nieba+ i dbać o klienta, który pozwala mu zarabiać".
- Nasz główny operator, terminal kontenerowy DCT, który ma największy udział w wolumenie tonażowym zwiększył swoje przeładunki o 22 proc., z 1,3 mln TEU w 2016 r. do prawie 1,6 mln TEU w 2017 r. - poinformował Greinke.
Przeładowano 13,1 mln ton paliw płynnych, o 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej.
- Tutaj jest bardzo duży udział ropy naftowej i jest to efektem zmiany przepisów, dzięki którym ograniczono "szarą strefę" - powiedział.
- W tej chwili magazyny pękają w szwach, potrzeba kolejnych inwestycji, aby te przeładunki zwiększyć - dodał prezes portu.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) jest podmiotem zarządzającym portem morskim w Gdańsku. Do głównych zadań ZMPG należy zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, w skład której wchodzi osiem nabrzeży o łącznej długości ponad 20 km. Port wewnętrzny usytuowany jest wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego a port zewnętrzny ma bezpośredni dostęp do Zatoki Gdańskiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.