Rozpoczęła się kompleksowa, realizowana kosztem 30 mln zł, przebudowa kolejowej stacji towarowej Gliwice Port. To główny punkt obsługujący Śląskie Centrum Logistyki i ładunki transportowane drogą wodną na Kanale Gliwickim. Po modernizacji stacja przyjmie dłuższe składy pociągów.
- Przebudowa stacji Gliwice Port zwiększy przepustowość węzła kolejowego, dostosuje przestarzałą infrastrukturę do obowiązujących standardów i pozwoli na sprawniejszy przewóz ładunków - podało w poniedziałek, 8 stycznia, gliwickie Śląskie Centrum Logistyki.
Ta należąca w ponad trzech czwartych do samorządu Gliwic spółka obsługuje m.in. gliwicki port rzeczny, kolejowy i drogowy terminal przeładunkowy oraz magazyny i biura.
Stacja nad kanałem od 1939 roku
Stację Gliwice Port uruchomiono w 1939 r. wraz z zakończeniem budowy Kanału Gliwickiego. Jak podały w poniedziałek służby prasowe gliwickiego magistratu w miejskim biuletynie informacyjnym, po kilkudziesięciu latach eksploatacji kolejowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zadecydowała o kompleksowej przebudowie tego miejsca i dostosowaniu go do wymogów bezpieczeństwa.
Dzięki modernizacji torów możliwe stanie się tam przyjmowanie pociągów o długości nawet 800 metrów, co znacząco usprawni przewóz ładunków. Z kolei modernizacja przestarzałych urządzeń sterowania ruchem kolejowym pozwoli podnieść przepustowość węzła kolejowego.
Roboty potrwają do końca listopada
Wartość inwestycji realizowanej przez PKP PLK w ramach programu "Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej" (będącego częścią Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) to 30 mln zł. Prace mają potrwać maksymalnie do końca listopada. W trakcie robót przewidziano zamknięcia torowe na liniach 167 i 675. W ramach tego projektu naprawiona ma być też linia 711 między Maciejowem Północnym a Gliwicami.
Modernizacja stacji wiąże się z planami szerszego wykorzystania Kanału Gliwickiego i Odry do transportu, m.in. węgla. Według niedawnych informacji przekazanych PAP w tym roku operator Portu Gliwice spodziewa się podwojenia ilości węgla, wyprawianego drogą wodną z Gliwic do Wrocławia.
Przebudowa dla transportu węgla
W zeszłym roku, po pięciu latach przerwy, w porcie wznowiono przeładunek węgla, wysyłając ponad 120 tys. ton tego paliwa. Pierwsze barki z węglem wypłynęły z Gliwic 14 lipca zeszłego roku, dowożąc go Kanałem Gliwickim i dalej Odrą do elektrociepłowni Kogeneracja we Wrocławiu.
Pod koniec lipca zeszłego roku operator Portu Gliwice, czyli Śląskie Centrum Logistyki, oraz grupa OT Logistics, podpisały kontrakt na usługę przeładunkową w porcie, gdzie spedytor dowoził węgiel wagonami jednej ze swych spółek-córek. Umowa przewidywała transportowanie do końca 2017 r. Kanałem Gliwickim i Odrą ok. 20 tys. ton węgla miesięcznie. Ostatecznie w ub. roku w Porcie Gliwice przeładowano 126,9 tys. ton miału węglowego z gliwickiej kopalni Sośnica dla wrocławskiej elektrociepłowni. W 2018 r. planowane jest przeładowanie ok. 250 tys. ton węgla.
W połowie 2917 r. odwiedzający gliwicki port minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk akcentował, że przywrócenie możliwości transportu rzecznego Odrzańską Drogą Wodną należy do priorytetów rządu. Deklarował, że pierwsze barki z węglem popłyną z Górnego Śląska do Opola i Wrocławia jeszcze 2017 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.