Mam nadzieję, że do końca 2017 r. wojewoda śląski wyda zezwolenie na budowę fragmentu drogi S1 - tzw. obejścia Węgierskiej Górki, co umożliwi ogłoszenie w 2018 r. przetargu na wykonawcę prac - powiedział w poniedziałek (6 października) wiceminister rodziny Stanisław Szwed.
Wiceszef resortu rodziny, który spotkał się z dziennikarzami w Bielsku-Białej, dodał, że rozpoczęcie budowy powinno nastąpić w 2019 r. Czas realizacji to dwa lata. Szacunkowy koszt wynosi ponad 1,5 mld zł.
Ruch przez autostradę słowacką D3
Zdaniem Szweda istnieje szansa, że realizację inwestycji uda się skrócić.
- Wszystkim na tym zależy. Przypomnę, że po otwarciu na Słowacji autostrady D3 przez Żywiecczyznę przejeżdża duża część ruchu tranzytowego (obecnie przebiega on m.in. przez centrum Węgierskiej Górki i Milówki - przyp. red.) - dodał.
Inwestorem przy budowie drogi jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
- Mamy świadomość, że taki przetarg jest procesem czasochłonnym. Mogą się pojawić odwołania. Zadanie jest też niełatwe: w ciągu drogi mają powstać m.in. dwa tunele - powiedział wiceminister.
Decyzja środowiskowa niebawem
Wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz podał, że w najbliższych tygodniach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska powinna wydać decyzję środowiskową w sprawie drogi.
- Od niej będzie zależało, czy będą potrzebne korekty w projekcie. Mam jednak nadzieję, że nie będzie ich wiele. Chcemy wydać decyzję zezwalającą na realizację inwestycji jak najszybciej, do końca tego roku - mówił w poniedziałek.
Droga ekspresowa S1 ma połączyć autostradę A1 i port lotniczy w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu i dalej z tamtejszą autostradą D3. 8,5-km obejście Węgierskiej Górki to ostatni brakujący fragment S1 między Bielskiem-Białą i Zwardoniem.
Mysłowice - Bielsko-Biała w 2022 r.
Jak dodał Szwed, rząd zabezpieczył także pieniądze na realizację 40-km odcinka ekspresówki z Mysłowic do Bielska-Białej. Powstać ma do 2022 r. i kosztować ponad 3,5 mld zł.
W planie ponad 60 km BDI
Wiceminister na spotkaniu z dziennikarzami przypomniał, że rząd zaktualizował Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 i wpisał do niego ponad 60-km Beskidzką Drogę Integracyjną od Bielska-Białej do węzła w Głogoczowie koło Krakowa. Miałaby ona przebiegać m.in. przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską, ale omijać centra tych miejscowości.
- Budowa możliwa byłaby w latach 2023-2025. Są zaplanowane na ten cel pieniądze - 4,34 mld zł - powiedział.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.