W środę (9 sierpnia) rozpocznie się kompleksowy remont ul. Katowickiej w Chorzowie. Ważna dla regionu trasa nr 79 była ostatnio zwężana - podczas robót przygotowawczych. Teraz postępujących wraz z pracami utrudnień należy spodziewać się do połowy września.
Chodzi o główną arterię łączącą Katowice, Chorzów oraz Bytom; przebiega nią droga krajowa nr 79.
Prace obejmą niemal całą ul. Katowicką w granicach Chorzowa. Wyłączony z nich zostanie tylko 900-metrowy odcinek na estakadzie przebiegającej nad chorzowskim rynkiem (kapitalny remont estakady przeprowadzono w 2012-2013 r.).
Na wszystkich pozostałych odcinkach należy spodziewać się okresowych zwężeń z czterech pasów do dwóch (ruch będzie prowadzony po jednym pasie w każdym kierunku); na krótki czas mogą być też zamykane, np. w niedziele, niektóre skrzyżowania - z zapewnieniem objazdów.
Jak poinformował chorzowski magistrat, prace rozpoczną się na odcinku przebiegającym przez dzielnicę Chorzów II, mniej więcej od rejonu ul. Polnej (w pobliżu stacji Orlen) do skrzyżowania z ul. 3 Maja. Najpierw zamknięte zostaną dwa pasy w kierunku Katowic. Wprowadzone zostaną objazdy dla części skrętów z ul. Katowickiej i zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych.
O postępujących wraz z pracami zmianach organizacji ruchu Miejski Zarząd Ulic i Mostów (MZUiM) w Chorzowie będzie informował m.in. poprzez aplikacje mobilne, dzięki uczestnictwie w programie Connected Citizens (został uruchomiony w 2014 r. pod kątem aplikacji Waze, która obecnie należy do Google). Program zakłada wymianę danych pomiędzy jego partnerami instytucjonalnymi, kierowcami korzystającymi z aplikacji (Mapy Google, Waze) i społecznością edytorów Waze.
Już w drugiej połowie lipca br. pracownicy chorzowskiego MZUiM zwężali w rejonie rozpoczynających się teraz prac czteropasową jezdnię ul. Katowickiej do dwóch pasów - po jednym w każdą stronę. Chodziło o wymianę części urządzeń kanalizacyjnych.
Zasadnicze prace obejmą teraz nie tylko wymianę nawierzchni ul. Katowickiej, ale też m.in. wzmocnienie jej zewnętrznych części (o które w latach 70. ub. wieku droga została rozbudowana), a także wymianę szeregu podziemnych urządzeń, m.in. w koordynacji z Chorzowsko-Świętochłowickim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji.
Urządzenia te mają być odporne na zapadanie się i wgniatanie, m.in. wobec stale rosnącego ruchu. Jeszcze w ostatnich latach w ciągu doby ul. Katowicką przejeżdżało przeciętnie 37-39 tys. samochodów. Teraz jest to już najczęściej ok. 40-42 tys. pojazdów. W wakacje ruch na tej arterii spada o ponad 25 proc., dlatego remont zaplanowano właśnie w tym czasie.
W przetargu na wykonanie robót chorzowski MZUiM wybrał - spośród czterech startujących podmiotów - ofertę z najniższą ceną zaproponowaną przez katowicką spółkę Drogopol, za niespełna 5,3 mln zł brutto.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.