PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
25 lipca 2017 17:54 Polska Agencja Prasowa 1,316 odsłon

Drogi: połowa robót a A1 do Pyrzowic już zakończona

W 2019 r. autostrada A1 ma połączyć Częstochowę z Pyrzowicami
fot: GDDKiA

Zrealizowanie 50 proc. prac zadeklarował wykonawca jednego z czterech budowanych obecnie odcinków autostrady A1 Częstochowa - Pyrzowice w woj. śląskim. Kierowcy, według wcześniejszych zapowiedzi, mają zacząć korzystać z tej trasy w 2019 r.

Całość brakującej dziś autostrady A1 między Tuszynem (Łódzkie), a Pyrzowicami (Śląskie), podzielono na dziewięć tzw. odcinków realizacyjnych, nazwanych kolejnymi literami alfabetu. Przetargi na odcinki A-E od Tuszyna do Częstochowy ruszyły z końcem czerwca br. Odcinki F-I od Częstochowy do Pyrzowic powstają od 2015 r.

Jak poinformował we wtorek wykonawca dwóch z nich, firma Strabag, w połowie zrealizowany został już budowany od sierpnia 2015 r., liczący 15 km odcinek I Woźniki - Pyrzowice (bez węzłów). Realizacja ok. 17-kilometrowego odcinka H Zawodzie (bez węzła) - Woźniki (z węzłem), która rozpoczęła się kilka miesięcy później, jest zaawansowana w 41 proc.

Według informacji przekazanych przez rzeczniczkę Strabaga Ewę Bałdygę, na odcinku I wykonano m.in. 50 proc. wykopów i nasypów, a także w całości wzmocnienia podłoża gruntowego. Ze względu na zróżnicowane warunki geotechniczne oraz skalę budowli, zastosowano m.in. nietypowe zabezpieczenia.

Spółka chwali się np. tzw. wanną szczelną wykonaną w głębokim wykopie przy skraju lotniska Katowice w Pyrzowicach. Wykop o długości 1,6 km jest tam konieczny, aby lotnisko mogło normalne funkcjonować. Zabezpieczenie przed napływem wód gruntowych chroni przed powstaniem leja, który m.in. miałby niekorzystny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie drogi startowej. Dzięki uszczelnieniu wykopu wykonawca może swobodnie prowadzić roboty ziemne.

Na odcinku H wykonano dotąd ok. 42 proc. prac związanych z wykonaniem podłoża gruntowego, w tym stabilizację spoiwami hydraulicznymi i wzmocnienie materacami kamiennymi. Ponadto wykonano ok. 71 proc. wykopów i 40,6 proc. nasypów, a także ok. 40 proc. prac dotyczących sieci wodociągowo-kanalizacyjnej.

Termin zakończenia prac na odcinku I to listopad 2018 r., natomiast na odcinku H - czerwiec 2019 r. Umowę na odcinek H podpisano z kilkumiesięcznym opóźnieniem - wcześniej Prokuratura Apelacyjna w Warszawie musiała zdecydować ws. podejrzenia zmowy przetargowej między wykonawcami dróg, które dotyczyło kilku przetargów GDDKiA, w tym odcinka H. Ostatecznie postępowanie to zostało umorzone.

Z tego względu warty 467 mln zł netto (574 mln zł brutto) kontrakt na odcinek H autostrady A1 od węzła Zawodzie (bez węzła) do węzła Woźniki został podpisany ze Strabagiem w marcu 2016 r.

Postępowania na wybór wykonawców czterech odcinków łącznie 56,9 km betonowej autostrady A1 między Częstochową (wraz z obwodnicą tego miasta) i Pyrzowicami katowicki oddział dyrekcji prowadził od marca 2014 r.

To tzw. odcinek F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia (ok. 20,3 km + ok. 1 km włączenia do DK1; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • CSLVD
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,461 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]