Pierwszy raz od wielu lat wzrosła średnia prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce. W 2016 roku osiągnęła wartość ok. 25 km/h - poinformował we wtorkowym komunikacie Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
- Wzrost może cieszyć, ale jeszcze dużo jest do zrobienia, by osiągnąć prędkości tak wysokie, jak w niektórych krajach Unii Europejskiej - napisano w komunikacie.
Polska na torach dwa razy wolniej, niż Zachód
W ocenie prezesa UTK średnia prędkość handlowa w Polsce jest wciąż bardzo niska i wpływa negatywnie na konkurencyjność transportu kolejowego. W Niemczech jest ona ponad dwa razy wyższa niż w Polsce.
Urząd zaznacza, że niedawno na polskiej sieci ruszyły prace modernizacyjne w ramach perspektywy unijnej 2014-2020 z okresem rozliczeniowym do 2023 r. Pracami mają być objęte linie istotne z punktu widzenia ruchu towarowego, m.in. magistrala nadodrzańska, inne linie dojazdowe do portów, linie na Śląsku, a także wąskie gardła wymagające inwestycji punktowych.
- Jest więc szansa, że w najbliższych latach, a szczególnie po zakończeniu obecnej perspektywy, nastąpi poprawa średniej prędkości w przewozach towarowych. Zagrożeniem jest jednak kumulacja inwestycji planowana na lata 2019-2021, dlatego ważne jest przygotowanie tras objazdowych i lepsza organizacja prac - napisano w komunikacie.
UTK zaznacza, ze w latach 2010-2012 średnia prędkość handlowa przekraczała 25 km/h, ale w latach 2013-2015 znacznie spadła ze względu na kumulację prac modernizacyjnych na sieci kolejowej. Wiele inwestycji finansowanych z budżetu Unii Europejskiej na lata 2007-2013 było realizowanych z opóźnieniem, w związku z czym ich szczyt przypadł właśnie na okres rozliczeniowy poprzedniej perspektywy.
W 2016 r. większość prac remontowych na torach była już zakończona, co poprawiło poprawę warunków działania przewoźników. Znacznie wzrosły również przewozy intermodalne, które z reguły charakteryzują się wyższą prędkością.
Prezes UTK podkreśla, że niska prędkość handlowa w Polsce wynika nie tylko z niskich dopuszczalnych prędkości na liniach, ale także z długich postojów pociągów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.