PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
8 czerwca 2017 15:54 Polska Agencja Prasowa 2,493 odsłon

Odra: reaktywacja portu rzecznego w Kędzierzynie-Koźlu do 2020 r.

Zniszczony dziś port rzeczny w Koźlu przy Kanale Kłodnickim (później Gliwickim) od początku XX w. był największym na Odrze, odprawiając towary do portów rzecznych całej Europy (na zdjęciu ruiny basenu nr 1)
fot: Wikipedia

Spółka Kędzierzyn-Koźle Terminale przy współpracy PKP rozpoczyna prace nad reaktywacją portu rzecznego w Kędzierzynie-Koźlu. Koszt inwestycji to 300 mln zł - powiedział w czwartek (8 czerwca) na spotkaniu z mediami prezes KKT Jarosław Zemło.

Inwestycja, która ma przywrócić dawnemu portowi rzecznemu na Odrze jego funkcje magazynowo-przeładunkowe, pozwoli na stworzenie około 600 nowych miejsc pracy w samym porcie i przy jego obsłudze. Zdaniem Zemły, to także szansa na odrodzenie przemysłu stoczniowego i powstanie w Kędzierzynie-Koźlu ważnego punktu przeładunkowego na szlaku z Chin do Europy.

To najlepsza lokalizacja
- Szukaliśmy takiej lokalizacji przez dwa lata. Wybór portu w Kędzierzynie-Koźlu to efekt analiz szlaków komunikacyjnych w tej części Europy. Nasz port leży zaledwie 20 km od autostrady A4 i 40 km od A1. Nie ma problemu z dotarciem do głównych szlaków kolejowych, choć pierwotna infrastruktura portu została zniszczona lub rozkradziona. Żeby ją odbudować, podjęliśmy decyzję o zainwestowaniu 11 mln złotych w przyłączenie portu do sieci PKP, która w przyszłości ma być udziałowcem portu - uważa prezes Zemła.

Dodał, że z Kędzierzyna-Koźla jest tylko 80 km do Sławkowa, gdzie zaczyna się trasa z szerokimi torami, łącząca naszą część Europy z Chinami.
- Leżąc na przecięciu szlaków łączących kilka państw, możemy stać się jednym z głównych punktów Nowego Jedwabnego Szlaku - powiedział prezes.

Terminale na kontenery, płyny, drobnicę i materiały sypkie
Przedstawione w czwartek przez spółkę plany odbudowy portu przewidują m.in. budowę terminalu na produkty masowe płynne z 12 zbiornikami o pojemności przekraczającej 52 tys. m sześc., terminal na kontenery o możliwości przeładunkowej na poziomie 200 tys. TEU rocznie oraz terminal na produkty sypkie i drobnicowe.

Podczas spotkania z dziennikarzami prezes KKT prezentował zdjęcia z lat 20-tych ubiegłego wieku, na których uwieczniono kędzierzyński port pełen barek wiozących Odrą towary i surowce.
- Chciałbym, żeby taki ruch panował w naszym porcie za kilka lat - powiedział Zemła.

Odrodzić żeglugę śródlądową
Według obecnych na spotkaniu ekspertów, uruchomienie portu i wznowienie ruchu na Odrze to szansa na odrodzenie przemysłu stoczniowego, który mógłby produkować jednostki na potrzeby żeglugi śródlądowej. Ruch na Odrze to szansa także dla absolwentów szkół, takich jak działającego w Kędzierzynie-Koźlu Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej, której absolwenci obecnie szukają pracy poza granicami Polski.

- Jesteśmy gotowi zakończyć budowę do 2020 roku i przy wsparciu rządu transport towarów Odrą z wykorzystaniem naszego portu uważam za całkiem realny - podkreślił prezes.

Inwestycja ma powstać dzięki środkom z zamkniętego funduszu inwestycyjnego aktywów niepublicznych (VALUE QUEST FIZAN), działającego pod nadzorem KNF. Jak zadeklarował prezes KKT, środki funduszu stanowi kapitał szwajcarski i polski - z przewagą polskiego. Część wydatków na budowę portu spółka ma zamiar pozyskać wspólnie z PKP ze środków UE.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • XDARW
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
31,951 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]