Zmiana nazwy z TVP Regionalna na TVP3, poranne pasma w każdym z ośrodków regionalnych, włączenie społeczności lokalnych do współtworzenia telewizji; docelowo 16 godzin programów własnych w każdym z 16 regionów - to najważniejsze zmiany, jakie od stycznia 2016 r. chce wprowadzić TVP.
- Będzie to 16 anten. Mam nadzieję, że w jakiejś perspektywie, nie od razu, całkowicie wypełnianych przez programy regionalne i tworzone w 16 miastach - powiedział w czwartek (17 grudnia) na konferencji prasowej w Warszawie prezes zarządu TVP SA Janusz Daszczyński.
- Wracamy do konstrukcji, która przez lata była prowadzona, z tym, że wtedy ośrodków było 8 - dodał prezes.
Podkreślił, że zmiana nie będzie jednorazowa.
- Jest to niemożliwe, ponieważ ośrodki są różne, mają różny potencjał. Nie da się za jednym zamachem wszystkich z nich sprofilować - ocenił.
- TVP 3 będzie wkrótce nieodłączną częścią polskich małych ojczyzn - podkreślił Daszczyński.
Logo TVP3 zmieni się 2 stycznia, w każdym z 16 oddziałów będzie dodana nazwa miasta (np. TVP3 Wrocław). Początkowo ramówka regionalna będzie nadawana od 4 stycznia 2016 r. w godzinach 7-8.15, 17.30-18 oraz 18.30-19. Pierwsze pasmo będzie zawierało tematykę o charakterze lifestylowo-informacyjnym. Każdy region będzie dysponował własną koncepcją i tytułem, jednak elementami wspólnymi będą: informacje z regionu (pogoda, zapowiedzi wydarzeń, sytuacja drogowa), relacje na żywo z regionów, przeglądy prasy regionalnej, rozmowy z gośćmi oraz zapowiedzi programów. W efekcie w każdym z regionów będzie 5 godz. 15 min. emisji produkcji premierowych dziennie.
W kolejnym etapie na 16 antenach regionalnych nadawanych będzie 16 godzin programu z regionów z myślą o konkretnych widzach w konkretnym regionie. Na 16 godzin emisji programu w ciągu dnia złożą się dwa 6-godzinne bloki programowe i jeden 4-godzinny. Według szacunków TVP, okresem przejściowym, w którym zmiany zajdą w pełni, będzie styczeń i luty 2016 r. Od marca widz ma mieć możliwość oglądania jak największej ilości wiadomości z regionów. Na antenach pojawi się więcej programów, których tematyka zainteresuje mieszkańców danej okolicy. Mniej będzie pasm wspólnych, więcej informacji lokalnych.
W każdym z 16 oddziałów terenowych rozwijane będą także redakcje internetowe, które będą wydawały serwisy www skierowane do regionów. Będą to zarówno materiały wideo z anten, jak i informacje przygotowane dla internautów. Do połowy stycznia 2016 r. zostanie uruchomiona infrastruktura technologiczna, która pozwoli na wykorzystanie w produkcji telewizyjnej elementów dziennikarstwa mobilnego (MOJO), a od lutego każdy oddział terenowy zostanie wyposażony w cyfrowy system automatyzacji emisji programu. Ponadto od czwartku wszystkie kanały TVP3 można oglądać w internecie.
TVP zamierza podnosić jakość oferowanych treści oraz ich atrakcyjności za pomocą realizacji transmisji internetowych przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, zaangażowaniu zewnętrznych dziennikarzy lokalnych i poprzez stosowanie popularnych aplikacji umożliwiających np. transmitowanie wydarzeń na żywo poprzez urządzenia mobilne.
TVP3 stawia także na dziennikarstwo obywatelskie. W tym celu tworzona jest zintegrowana z mediami społecznościowa platforma, która umożliwi zbieranie oraz publikowanie treści foto i wideo od internautów z Polski i całego świata w jednym miejscu. Wybrane treści będą prezentowane w programach antenowych.
Jak mówił prezes zarządu TVP SA środki finansowe na to przedsięwzięcie pozyskano w pierwszej kolejności dzięki cięciom budżetowym w centrali. W dalszej perspektywie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podejmie decyzję o przeznaczeniu dodatkowych środków abonamentowych na telewizję w oddziałach terenowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.