Wielofunkcyjne kioski informatyczne, które będą m.in. obsługiwały płatności za parkowanie w śródmieściu Gliwic, będą mogły być zgodne ze Śląską Kartą Usług Publicznych (ŚKUP) - deklaruje miasto. Pobór opłat za parkowanie powinien ruszyć w Gliwicach 1 lipca.
Śląska Karta Usług Publicznych (ŚKUP) to projekt największego organizatora komunikacji miejskiej w aglomeracji katowickiej - Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP). Obok Związku w różnym zakresie w projekcie ŚKUP uczestniczą samorządy miast regionu.
Współfinansowany z unijnych środków projekt Karty jest drastycznie opóźniony. Pierwotnie jej system miał zacząć funkcjonować wiosną 2013 r. Według ostatnich oficjalnych informacji powinien ruszyć około połowy tego roku.
Karta będzie służyła jako elektroniczny bilet komunikacji miejskiej KZK GOP, a także jako metoda płatności za usługi publiczne, w tym za parkowanie. Obecnie strefy płatnego parkowania funkcjonują w sześciu miastach regionu (Bytomiu, Chorzowie, Katowicach, Piekarach Śląskich, Tychach i Zabrzu). W części z nich, np. w Katowicach, zainstalowano już nowe parkomaty ŚKUP.
Od kilku lat strefę płatnego parkowania planują też władze Gliwic. W 2012 r. radni uchwalili uchwałę wprowadzającą dwie podstrefy (droższą obejmującą starówkę i tańszą obejmującą większość śródmieścia). Z faktycznym uruchomieniem płatności postanowiono zaczekać - m.in. wobec trwających ciągle prac nad systemem ŚKUP - po to, aby gliwicka strefa była z nim zgodna.
Ponieważ zwłoka we wdrożeniu ŚKUP w maju br. sięgnie już dwóch lat, miasto postanowiło opracować zupełnie własny system. - Po tych opóźnieniach zgodnie z zapowiedziami system powinien ruszyć 1 lipca tego roku - zapowiedział w czwartek prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz. Jak zaznaczył wiceprezydent Piotr Wieczorek, opracowane przez miejską spółkę urządzenia będą miały możliwość włączenia do niego w przyszłości karty ŚKUP.
- Jak oni (KZK GOP - PAP) się określą, przekażą kody, będziemy obsługiwać dowolne karty. Urządzenia, które mamy zamiar zamontować, będą łączyły m.in. możliwości: informatora miejskiego, mapy miasta, informatora komunikacyjnego, dokonywania dowolnych płatności czy doładowania telefonu komórkowego - wymieniał Wieczorek.
- De facto funkcjonalność parkomatowa to ich drobny element - zaznaczył wiceprezydent Gliwic. - Kolejne funkcjonalności będą uruchamiane w zależności od tego, co miasto będzie chciało i na jakie usługi pojawi się rynek - dodał.
Gliwicki projekt przygotowują dwie miejskie spółki: wyspecjalizowana m.in. w rozwiązaniach teleinformatycznych Śląska Sieć Metropolitalna oraz Zarząd Dróg Miejskich. W śródmieściu mają stanąć 123 kioski informatyczne, choć - wobec trwających tam inwestycji (budowa Drogowej Trasy Średnicowej, remonty ulic starówki) - być może nie wszystkie od razu.
Jak przekazał w czwartek Wieczorek, koszt systemu płatnego parkowania oraz kiosków informatycznych mieści się - wraz z innymi kwestiami dotyczącymi m.in. miejskiego monitoringu - w przekazanej Śląskiej Sieci Metropolitalnej kwocie ok. 5 mln zł (miasto podwyższyło o nią kapitał spółki).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.