Atrakcyjniejsza oferta dla turystów w sezonie zimowym i informowanie o rzeczywistym stanie powietrza w Krakowie - to działania, które chcą podjąć władze miasta, by przyciągać pod Wawel jak najwięcej gości. Ich celem jest 12 mln turystów w 2020 r.
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski otwierając w czwartek XXV Forum Turystyki z udziałem przedstawicieli branży turystycznej przypomniał, że w 2014 r. Kraków odwiedziło niemal 10 mln gości z Polski i zagranicy.
- Sądzę, że w 2016 r., także ze względu na Światowe Dni Młodzieży liczba ta zostanie przekroczona - mówił Majchrowski.
Dodał, że miasto chcąc przyciągnąć gości wciąż tworzy nowe atrakcyjne turystycznie miejsca. Takim miejscem ma być m.in. Teatr Variete - scena z lekkim repertuarem utworzona w budynku dawnego kinoteatru "Związkowiec". Działalność teatru zainauguruje w maju prapremiera polskiej wersji musicalu "Legally Blonde" w reż. Janusza Józefowicza.
- Na West Endzie 90 proc. widzów to turyści z całego świata. Nasz teatr powinien dedykować swoje produkcje nie tylko dla Krakowa, ale dla całej Polski Południowej, Śląska i turystów - mówił w czwartek (12 marca) dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Variete Janusz Szydłowski.
Wiceprezydent Magdalena Sroka mówiła, że w 2020 r. Kraków chciałby należeć do czołówki europejskich ośrodków turystyki miejskiej. Podkreśliła, że osiągniecie tego celu jest możliwe tylko we współpracy miasta z branżą turystyczną i przy akceptacji społecznej.
- Zakładamy, że w 2020 r. ruch turystyczny wzrośnie do 12 mln i zbliżymy się do takich miast jak Praga, którą odwiedza co roku kilkanaście milionów osób, a które mają nad nami przewagę jako ośrodki turystyczne, choćby z racji tego, że są stolicami. Jednocześnie zależy nam na tym, żeby ruch turystyczny rozwijał się w sposób zrównoważony, by nie pogorszyła się jakość usług. Chcemy walczyć z "posezonowością", tworzyć atrakcyjną ofertę zimową i budować wizerunek Krakowa jako miasta romantycznego - powiedziała dziennikarzom Sroka.
Kraków przygotowuje nową ofertę na grudzień. Jak powiedziała Sroka władze miasta będą namawiały restauratorów do tworzenia ogródków zimowych, wzmocniona ma być dekoracja miasta w okresie świątecznym i poprawiona estetyka organizowanych na Rynku Głównym Targów Bożonarodzeniowych. Mocniej niż do tej pory akcentowana będzie tradycja tworzenia szopek krakowskich, które będzie można zobaczyć nie tylko w Muzeum Historycznym, ale także w przestrzeni publicznej.
Miasto chce postawić także na promowanie tego, co lokalne i unikatowe: od żywności po dzieła sztuki i modę tworzoną przez krakowskich twórców.
- Zachęcamy restauratorów i hotelarzy do wprowadzenia do oferty gastronomicznej produktów regionalnych, tradycyjnych i lokalnych. Turysta tego szuka - mówiła Sroka.
Wiceprezydent mówiła, że na decyzje turystów, czy przyjechać do Krakowa czy nie wpływają komunikaty o złej jakości powietrza w mieście.
- Chcemy intensywnie informować o rzeczywistym stanie powietrza w Krakowie i działaniach na rzecz poprawy jego jakości i o tym, jak się ten stan zmienił w perspektywie ostatnich 15 lat. Jeden spójny komunikat powinien trafić do mieszkańców, do przedstawicieli branży turystycznej i każdego dziennikarza, który o to zapyta - mówiła Sroka.
W tym roku ma się rozpocząć wymiana oznakowania turystycznego miasta: znaki mają być spójne kolorystycznie, graficznie i językowo, te same piktogramy pojawią się na obiektach turystycznych, ulotkach i mapach.
Ma Małym Rynku pilotażowo na sezon letni zostanie ustawiony zadaszony podest sceniczny, by uniknąć ciągłego montownia i demontowania w tym miejscu sceny przez organizatorów różnych imprez.
- Organizatorzy wydarzeń będą korzystali z miejskiej infrastruktury - wyjaśniła Sroka.
Dodała, że miasto chciałoby także, by Mały Rynek stał się miejscem prezentacji lokalnych inicjatyw, by w jednym dniu tygodnia odbywał się tam np. targ pietruszkowy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.