Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przekazało w piątek (28 listopada) Komisji Europejskiej uzgodniony z nią program "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014-2020, z którego pieniądze trafią m.in. na drogi, kolej czy energetykę. Jego budżet sięga ponad 27,4 mld euro.
- Program "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014-2020 został uzgodniony i przesłany do Komisji Europejskiej. Czekamy jeszcze na formalne potwierdzenie ze strony KE - powiedział w piątek rzecznik MIR Piotr Popa.
Gospodarka niskoemisyjna, ochrona środowiska, przeciwdziałanie i adaptacja do zmian klimatu, transport i bezpieczeństwo energetyczne oraz ochrona zdrowia i dziedzictwo kulturowe to - jak podkreśla resort infrastruktury i rozwoju - dziedziny, na które trafią pieniądze z największego programu w nowej pespektywie unijnej.
Program - jak zaznaczyło MIR - "ma przede wszystkim wspierać rozwój infrastruktury technicznej kraju, co w efekcie przyczyni się do zrównoważonego rozwoju gospodarki oraz zwiększenia jej konkurencyjności".
"Dzięki zachowanej spójności i równowadze pomiędzy działaniami w infrastrukturę oraz wsparciu skierowanemu do wybranych obszarów, program będzie skutecznie realizował założenia Strategii Europa 2020, z którą powiązany jest jego cel główny - wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności społecznej i terytorialnej" - podkreśliła cytowana w piątkowym komunikacie resortu jego szefowa Maria Wasiak.
Budżet programu to ponad 27,4 mld euro, czyli ok. 115,6 mld zł. Będą mogły po nie sięgnąć podmioty publiczne, w tym samorządy oraz przedsiębiorcy, głównie duże firmy.
Z informacji MIR wynika, że 1 mld 847,5 mln euro trafi na projekty związane niskoemisyjną gospodarką. Wsparcie dla przedsięwzięć dotyczących ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu wyniesie ponad 3,4 mld euro.
Na rozwój infrastruktury drogowej, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, lotniczego, transport intermodalny, morski i śródlądowy przeznaczono ponad 9,5 mld euro. Dofinansowanie UE inwestycji w infrastrukturę drogową miast sięgnie ponad 2,9 mld euro.
Projekty kolejowe będą mogły liczyć na ok. 5 mld euro, a przedsięwzięcia związane z rozwojem niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach na ponad 2,3 mld euro.
Na inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa energetycznego trafi 1 mld euro, na projekty dotyczące ochrony i rozwoju dziedzictwa kulturowego 467,3 mln euro, a na infrastrukturę w sektorze zdrowia - 468,3 mln euro.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.