128 mln zł - tyle wyniósł zysk netto Grupy PKP Cargo w pierwszym półroczu 2014 r. Było to o 67 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku 2013 - poinformowało portal górniczy nettg.pl biuro prasowe spółki.
W I półroczu 2014 roku przychody Grupy PKP CARGO wyniosły 2,1 mld zł. Koszty operacyjne zostały zmniejszone o 11 proc. (czyli o 234 mln zł) w ujęciu rocznym. Pozwoliło to na wzrost wyniku EBITDA o 12 proc. do 350 mln zł, a zysku netto o 67 proc. do 128 mln zł. Przed rokiem było to 76 mln zł.
- Rekordowe wyniki półrocza pokazują, że mimo zaburzeń na jednym z głównych rynków, na których działamy, PKP Cargo generuje wysokie zyski. Przeprowadzona w ostatnich miesiącach reorganizacja wewnętrzna spółki to kolejny krok w skutecznym ograniczaniu kosztów, który zwiększa naszą pozycję konkurencyjną na rynku - ocenia Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.
Udział w rynku
Dobra sytuacja finansowa pozwala przewoźnikowi na kontynuowanie ekspansji w kraju i za granicą, zarówno poprzez rozwój organiczny, jak i możliwość uczestniczenia w procesie konsolidacji rynku w kraju oraz poszukiwanie okazji do przejęć na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.
Na koniec pierwszego półrocza Grupa PKP Cargo miała blisko 57-procentowy udział w rynku towarowych przewozów kolejowych pod względem wykonanej pracy przewozowej oraz ponad 47-procentowy pod względem przewiezionej masy. Po wyłączeniu segmentu przewozów węgla kamiennego, na którym od kilku miesięcy panuje wyraźny zastój, masa przewiezionych przez PKP Cargo towarów wyniosła 27,8 mln ton, czyli o 6 proc. więcej, niż rok wcześniej. W tym samym czasie rynek urósł o 5 proc.
Mniej węgla na torach
Na przewozy węgla kamiennego duży wpływ miała nietypowa sytuacja na rynku tego paliwa. W wyniku obniżenia się ceny węgla na światowych rynkach gwałtownie spadł jego eksport z Polski, obsługiwany w przeważającej części przez spółkę. Dlatego mimo wzrostu wskaźnika pracy przewozowej w segmencie węgla w kraju i tranzycie (o 7 proc., do poziomu 4 mld tonokilometrów r/r), spadek w eksporcie (z 2,3 mld do 1 mld tonokilometrów r/r) wpłynął na zmniejszenie ogólnych przewozów tego surowca o 16 proc. r/r (z 6 mld do 5 mld tonokilometrów). W pierwszej połowie 2014 roku przewozy węgla stanowiły 37 proc. całości przewozów PKP Cargo. Przewoźnik liczy na poprawę sytuacji w tym segmencie w kolejnych miesiącach ze względu na zbliżający się sezon grzewczy i związany z nim szczyt przewozowy. Spółka jest do niego dobrze przygotowana. W tym roku będzie dysponować trzema tysiącami węglarek więcej niż rok temu.
- Dzięki przemyślanej strategii handlowej zneutralizowaliśmy niekorzystną sytuację na rynku przewozów węgla. Zadbaliśmy o optymalne wykorzystanie zasobów taborowych, a dzięki konsekwentnej polityce ograniczania kosztów, mogliśmy zaoferować atrakcyjne stawki za bardzo dobrej jakości usługi. Nasi partnerzy biznesowi zareagowali na to pozytywnie, co już znajduje odzwierciedlenie w wynikach przewozowych. Zrobiliśmy kolejny krok na drodze do jeszcze bardziej elastycznego, otwartego na klienta i generującego zyski dla akcjonariuszy PKP Cargo - mówi Jacek Neska, członek zarządu spółki ds. handlowych.
Oszczędności i inwestycje
Grupa po raz kolejny raportuje obniżenie kosztów w głównych kategoriach: energii elektrycznej i paliwa, dostępu do infrastruktury oraz kosztów pracowniczych. Łącznie koszty operacyjne spadły o 11 proc. w ujęciu rocznym, czyli o 234 mln zł.
Inwestycje w pierwszym półroczu zamknęły się kwotą 257 mln zł i były finansowane głównie ze środków własnych. 213 mln zł przeznaczono na modernizacje i naprawy okresowe. Jest to o 85 mln zł więcej niż w analogicznym okresie w 2013 roku. Ponad 90 proc. napraw zostało wykonanych w ramach Grupy PKP CARGO.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.