Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju chce, by do końca roku powstał nowy program budowy dróg na nową perspektywę unijną. Resort planuje też powołać pełnomocnika ds. dialogu z wykonawcami - zapowiedział wiceszef departamentu dróg i autostrad w MIR Rafał Nowak.
Jak mówił na spotkaniu we wtorek (15 lipca) z branżą infrastrukturalną, nowy program budowy dróg ma zawierać jedną listę inwestycji, a także ewentualnie listę rezerwową potrzebną w sytuacji, gdy pojawią się dodatkowe oszczędności, które będzie można wydać na realizację większej niż planowano liczby projektów.
Wyjaśnił, że odcinki dróg, które już są budowane lub planowane, będą uzupełnione o kolejne. Podkreślił, że chodzi o "tworzenie pełnych ciągów przede wszystkim dróg ekspresowych i w niewielkim zakresie autostrad".
Nowak tłumaczył, że choć resort nie uczestniczy bezpośrednio w dialogu między GDDKiA a wykonawcami robót drogowych, to do niego zachęca. Taką rolę ma sprawować pełnomocnik ds. dialogu z branżą infrastrukturalną.
- Jesteśmy w fazie znalezienia właściwej osoby, która mogłaby pełnić rolę często rozjemcy, ale (...) też istotnie wpływać na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i lepiej rozumieć rynek - zaznaczył.
W nowej perspektywie unijnej na inwestycje drogowe ma trafić 15 mld euro.
- Jesteśmy w trakcje negocjacji z Ministerstwem Finansów w sprawie dofinansowania krajowego. W optymistycznym wariancie będziemy w sumie dysponować na drogi krajowe kwotą 92 mld zł - zapowiedział wicedyrektor departamentu dróg i autostrad w MIR.
Nowak poinformował ponadto, że w ministerstwie trwają prace analityczne w sprawie pozabudżetowego finansowania niektórych odcinków dróg. Chodzi m.in. o budowę odcinka autostrady A1 od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego oraz autostrady A18 od granicy z Niemcami do autostrady A4.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.