Nowa północna obwodnica Pszczyny oraz jej węzeł z drogą krajową nr 1 powinny zostać we wtorek (31 grudnia) otwarte dla kierowców. Droga została już odebrana przez służby i we wtorek wydana ma zostać ostatnia formalna decyzja.
Jak poinformował w poniedziałek rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach Ryszard Pacer, w poniedziałek przedstawiciele służb podpisali się pod protokołem odbioru obwodnicy i węzła. Wymagana przy takich inwestycjach decyzja administracyjna Śląskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego ma zostać przez ten urząd wydana we wtorek.
- W związku z tym jutro można spodziewać się otwarcia obwodnicy dla ruchu - zaznaczył Pacer.
Podkreślił, że choć zasadnicza część inwestycji jest już ukończona, ze względów technologicznych na wiosnę 2014 r. przesunie się objęta tym samym kontraktem odbudowa równoległej do drogi nr 1 pszczyńskiej ul. Katowickiej.
Obwodnica Pszczyny wraz z bezkolizyjnym węzłem na "jedynce" to jedna z największych inwestycji drogowych samorządu regionu w ostatnich latach. Ułatwi ominięcie tego miasta kierowcom, którzy chcą jechać drogą wojewódzką nr 935 w stronę Żor, Rybnika i Raciborza. Droga 935 to jedna z najruchliwszych regionalnych tras w regionie - dotąd w godzinach szczytu na jej odcinku wiodącym ulicami centrum Pszczyny tworzyły się korki.
Umowę z wykonawcą węzła obwodnicy i "jedynki" podpisano w grudniu 2011 r. Pierwotnie bezkolizyjny węzeł miał powstać do końca września br., a jego otwarcie zaplanowano na listopad. Wiosną okazało się jednak, że projektant popełnił błąd, zakładając zbyt małe obciążenia dla części konstrukcji. W konsekwencji trzeba było wybudować od nowa dwie podpory i wzmocnić inne elementy.
Koordynujący inwestycję Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach przez kilka miesięcy negocjował z projektantem - firmą Egis Poland oraz wykonawcą - firmą Mota-Engil Central Europe. Ostatecznie porozumiano się w sprawie usunięcia przez projektanta błędów w dokumentacji i wykonania prac naprawczych przez dotychczasowego wykonawcę.
Prace te zostały zamówione w trybie "z wolnej ręki", ponieważ w razie prowadzenia ich przez innego wykonawcę trudno byłoby je oddzielić od podstawowego kontraktu. To skomplikowałoby m.in. kwestie gwarancji. Umowa z wykonawcą została aneksowana - wstępnie do wiosny 2014 r.
Przy wartości kontraktu ok. 52 mln zł brutto, koszt dodatkowych prac naprawczych określono na ok. 6,8 mln zł. Nie jest pewne, kto ostatecznie pokryje ich koszt. Inwestor sygnalizował, że może dochodzić tych pieniędzy od projektanta na drodze sądowej.
Węzeł, który powstał w północnej części Pszczyny - w rejonie skrzyżowania z ul. Katowicką - to jedna z dwóch części budowy miejskiej obwodnicy. W osobnym kontrakcie firma Strabag zbudowała jej pozostałą część - jednojezdniową drogę o długości ok. 4,25 km, od "jedynki" do skrzyżowania z drogą nr 935 na granicy Pszczyny i Suszca.
Przedłużająca się budowa węzła obwodnicy skutkowała utrudnieniami w ruchu na "jedynce". Choć sama dwupasmowa trasa nie została tam zamknięta, dwupasmowe jezdnie głównej arterii zwężono tam do jednego pasa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.