PKP Intercity najprawdopodobniej zamknie rok 2012 stratą do 20 mln zł - powiedział we wtorek 18 września prezes przewoźnika Janusz Malinowski. Prezes spodziewa się, że spółka znacznie poprawi wyniki w 2014 r., kiedy skończą się trwające na głównych liniach remonty.
- W planie na ten rok przewidywaliśmy, że zamkniemy go z wynikiem między zero a minus 20 mln zł. Nic nie wskazuje na to, by miało być inaczej - powiedział Malinowski, który uczestniczy w berlińskich targach kolejowych Innotrans. Pytany o prognozy na 2013 r., Malinowski przyznał, że również przyszły rok będzie dla spółki trudny - podobnie jak obecny.
- Spodziewamy się istotnej poprawy w 2014 r. Zakładamy, że wtedy znacznie przybędzie nam pasażerów, chcemy też zwiększyć pracę przewozową - powiedział Malinowski.
Prezes PKP Intercity powiedział, że w 2014 r. będą się kończyć remonty najważniejszych z punktu widzenia przewoźnika linii kolejowych: E65 między Warszawą a Gdańskiem i E30 między Krakowem a Rzeszowem. Dlatego liczy, że kiedy czas przejazdu pociągiem między polskimi miastami się skróci, pasażerowie będą chętniej jeździć koleją.
- W 2014 r. powinniśmy dysponować też lepszym taborem. Będzie to efekt przetargów, które ogłaszamy i rozstrzygamy teraz - powiedział Malinowski.
Ostatnio, na początku września br. spółka ogłosiła przetarg na remont 150 wagonów, które mają docelowo jeździć w składach pociągów TLK kursujących pomiędzy Szczecinem a Przemyślem, pod koniec sierpnia zakończono przetarg na 25 nowych wagonów pasażerskich, które od 2014 r. będą jeździć na trasie Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Gdynia, a pod koniec lipca podpisała umowy z trzema firmami, które zmodernizują 68 wagonów przewoźnika.
Malinowski zapowiedział również, że w najbliższym czasie spółka ogłosi przetarg na 10 lokomotyw spalinowych. Pytany o dokładny termin ogłoszenia przetargu odpowiedział, że prawdopodobnie nastąpi to za około miesiąc.
Według wstępnych danych, strata netto PKP Intercity za ubiegły rok wyniosła ok. 27 mln zł, a strata za 2010 r. wyniosła ponad 136 mln zł. W 2011 r. spółka przeznaczyła na remonty taboru 168 mln zł, wobec ponad 117 mln zł w 2010 r. W 2011 r. PKP Intercity przewiozła ok. 36,5 mln. pasażerów. Od kilku lat przewoźnik notuje spadek liczby pasażerów, w 2010 r. z jego usług skorzystało ok. 37 mln osób, a w 2009 r. - prawie 52 mln pasażerów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.