W Zakładzie Badań Ekonomicznych i Społecznych Głównego Instytutu Górnictwa od wielu lat podejmowane są prace badawcze na temat problematyki zatrudnienia w górnictwie, a jednym z najczęściej pojawiających się problemów była powiększająca się luka pokoleniowa wśród pracowników kopalń. Jedną z najnowszych prac jest projekt, zrealizowany w 2011 roku, pt. "Przygotowanie zawodowe do pracy w górnictwie na poziomie ponadgimnazjalnym. Możliwości i bariery".
Przedstawiono w nim aktualny stan kształcenia zawodowego na poziomie zasadniczych szkół zawodowych i techników dla potrzeb górnictwa węgla kamiennego. W ramach pracy przeprowadzone zostały badania ankietowe wśród uczniów ostatnich klas 10 szkół oraz wywiady eksperckie wśród nauczycieli i dyrektorów szkół. Zorganizowano również panele dyskusyjne z udziałem kadry pedagogicznej, prowadzącej praktyczną naukę zawodu.
Zakres badań obejmował ocenę programów nauczania pod kątem ich przydatności do oczekiwań pracodawców. Wynika z nich potrzeba harmonizacji i aktualizacji programów nauczania zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli i instruktorów praktycznej nauki zawodu. Brak aktualnych programów, dostosowanych do najnowszych trendów rozwojowych przedsiębiorstwa górniczego, skutkuje bowiem licznymi barierami w kształceniu przyszłych absolwentów i ogranicza możliwości ich zatrudnienia w kopalniach.
Wynikiem pracy jest m.in. opracowanie i złożenie do Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 "Opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów doskonalenia zawodowego w przedsiębiorstwach dla nauczycieli kształcenia zawodowego" projektu pt. "Harmonizacja i aktualizacja programów doskonalenia zawodowego w zakładach górniczych węgla kamiennego".
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.