152 tys. dzieci i młodzieży przewiozły za darmo w okresie ferii szkolnych pociągi Kolei Śląskich w ramach akcji pod hasłem "Kolej na ferie", pierwszej tego typu inicjatywy w Polsce.
W poniedziałkowej konferencji prasowej w Katowicach, 11 marca, na której podsumowno przedsięwzięcie, uczestniczyli: wiceminister Grzegorz Tobiszowski, marszałek Jakub Chełstwoski, członek zarządu województwa odpowiedzialny za kolej Michał Woś oraz prezes Kolei Śląskich Wojciech Dinges.
- To był strzał w dziesiątkę, mogę zapewnić, że w kolejnych latach powtórzymy tę akcję. Pokazała ona, że istnieje ogromne zapotrzebowanie na kolej, a województwo zamierza promować transport ekologiczny - mówił marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski.
Wyjawił, że jest zaskoczony wynikiem przwozowym, bo nie spodziewał się aż takich rezultatów, zakładał, że z oferty skorzysta być może 50 tys. młodych mieszkańców.
Łącznie w czasie dwóch tygodni ferii uczestnicy akcji pokonali pociągami Kolei Śląskich aż 9300000 km. Z oferty mogli skorzystać nie tylko mieszkańcy regionu, ale też młodzi goście z innych województw, którzy przez Śląsk zmierzali np. w góry. Do Wisły, Żywca, Zwardonia i Zakopanego Koleje Śląskie przewiozły w ten sposób 4,5 tys. uczniów.
Michał Woś, który spotykał się z młodzieżą w czasie wspólnych podróży podczas ferii, zauważył, że najważniejszym efektem akcji było zwrócenie uwagi na fakt, że przewozy kolejowe w regionie to zadaniem publiczne władz, finansowane z podatków mieszkańców.
- Cieszymy się, że mogliśmy w taki sposób wesprzeć domowe, rodzinne budżety, umożliwiając darmowe podróże młodzieży nie tylko ze Śląska, ale z całej Polski - powiedział Woś.
Wiceminister Grzegorz Tobiszowski podkreślał, że pomysł władz regionu i Kolei Śląskich wzbudził uznanie, a nawet podziw, w Warszawie, zarówno w kuluarach Sejmu, jak i na korytarzach rządowych. Doceniano zwłaszcza fakt, iż oferta darmowych przejazdów dla dzieci i młodzieży była powszechna i nie ograniczała się do mieszkańców województwa.
- Akcja miała też wybitny walor integrujący nasz różnorodny, niejednolity region. Młodzi ludzie mogli zaprojektować swoje podróże w wolnym czasie ferii i dotrzeć do zakątków, których być może nie odwiedziliby w innych warunkach - mówił Grzegorz Tobiszowski, dodając, że "Kolej na ferie" miała duże znaczenie dla promocji województwa śląskiego w Polsce.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.