Z kolei zobowiązaniem, które można odsunąć na później, są faktury wystawione przez strategicznych kontrahentów i dostawców. Dla prawie 30 proc. przedsiębiorstw to ostania płatność na liście.
Jak wskazano, 18,7 proc. zobowiązań wobec kluczowych kontrahentów i 12,9 proc. w stosunku do pozostałych partnerów jest opłacanych przez przedsiębiorców w pierwszej kolejności. Co drugi przedsiębiorca przyznaje, że zostawia sobie te płatności na koniec. Jak podkreślił cytowany w badaniu Dariusz Szkaradek, prezes NFG, oznacza to, że ponad 80 proc. klientów, mimo wykonanej pracy lub zrealizowanego zlecenia, zmuszonych jest czekać na pieniądze, które im się należą - a przypadku małych i średnich firm już jedna niezapłacona faktura może zachwiać ich płynnością finansową.
- Jeśli strategiczny kontrahent nie dostanie pieniędzy na czas, współpraca między firmami może stanąć pod znakiem zapytania. Trzeba eliminować te problemy, ale nie poprzez kary, lecz kształtowanie rzetelności i odpowiedzialnego podejścia do finansów - ocenił cytowany w badaniu ekspert Rzetelnej Firmy Andrzej Kulik.
Badanie przeprowadzono w styczniu 2020 r. przez firmę badawczą Keralla Research metodą wywiadów telefonicznych na reprezentatywnej grupie 500 mikro, małych i średnich firm.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.