PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
9 sierpnia 2017 13:52 Polska Agencja Prasowa 1,890 odsłon

Kraków: na ulice wyjechało 20 autobusów elektrycznych

Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które uruchomiło regularną linię obsługiwaną autobusami elektrycznymi
fot: W. Majka - UM w Krakowie

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie odebrało w środę (9 sierpnia) 20 autobusów elektrycznych wyprodukowanych przez krajową firmę Solaris Bus & Coach SA. Pojazdy o długości 12 i 18 metrów kosztowały blisko 42,8 mln zł netto.

Jak podkreślił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, obecnie stolica Małopolski ma największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce. Mieszkańcy miasta mogą korzystać w sumie z 26 tego typu pojazdów.

- Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, które uruchomiło regularną linię obsługiwaną autobusami elektrycznymi. To w Krakowie powstała także pierwsza w Polsce stacja do ładowania autobusów przez pantograf. A dzisiaj jako pierwsze miasto w Polsce prezentujemy autobus elektryczny przegubowy - przypominał prezydent.

Krakowski przewoźnik kupił 17 autobusów 12-metrowych i trzy przegubowe o długości 18 metrów. Producent z Bolechowa dostawę autobusów 12-metrowych wycenił na 34,8 mln zł netto, a autobusów przegubowych na prawie 8 mln zł netto.

Wybrany pojazd Solaris Urbino 12 zdobył tytuł najlepszego autobusu miejskiego roku 2017 w prestiżowym konkursie na najlepszy autobus miejski "Bus of The Year", którego organizatorem jest Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych (Association of Commercial Vehicle Editors).

Nowe autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także ładowarki USB do smartfonów. Baterie autobusów są ładowane z sieci trakcyjnej przez zamontowany na dachu pantograf, a podczas przebywania w zajezdni przez wtyczkę.

Bezemisyjne Solarisy będą kursować już nie tylko na linii nr 154, ale także na liniach nr 304, 124 oraz 169. Oprócz zakupu autobusów elektrycznych MPK SA w Krakowie zainwestowało także w rozbudowę infrastruktury ładującej. W zajezdni Wola Duchacka wybudowano stację z 28 stanowiskami ładowania autobusów elektrycznych typu plug-in, natomiast na zajezdni w Nowej Hucie powstała stacja transformatorowa do ładowania autobusów elektrycznych.

W przyszłym roku zostanie oddanych do użytku pięć nowych stacji ładowania autobusów przez pantograf: trzy na mieście, na ul. Konopnickiej, Piaszczystej, oraz druga na ulicy Pawiej, a także w zajezdniach na Woli Duchackiej i na Brożka.

Zakup realizowany jest w ramach dużego programu inwestycyjnego dotyczącego zakupu 107 ekologicznych autobusów. Inwestycja o wartości ponad 167,4 mln zł uzyskała dofinansowanie z funduszy unijnych - ponad 115,7 mln zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Wszystkie pojazdy z tej puli dostarczyli krajowi producenci: Solaris Bus&Coach - 60 autobusów spalinowych o długości 12 metrów, 12 pojazdów hybrydowych o długości 18 metrów oraz 20 autobusów elektrycznych o długości 12 i 18 metrów oraz Autosan - 15 krótkich autobusów spalinowych o długości 9 metrów.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (2) pokaż wszystkie
  • jah 10 sierpnia 2017 00:24:37
    Profile Avatar

    Kraków nie jest pierwszym miastem bo w Jaworznie już od 2 lat jeżdżą takie Solarisy

  • BUSOMAT PL 9 sierpnia 2017 16:12:15
    Profile Avatar

    Wspaniale, takich autobusów powinno być jak najwięcej

  • CBEWF
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,548 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]