Jak obliczyć wynagrodzenie na rękę?

1712216093 nettgpl

fot: pexels.com/pl

fot: pexels.com/pl

Wynagrodzenie netto jest pensją brutto pomniejszoną o składki ZUS: emerytalną, rentową, chorobową i zdrowotną oraz o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Obliczenie wynagrodzenia na rękę nie jest skomplikowane. Wystarczy od wysokości wynagrodzenia brutto odjąć sumę składek i zaliczek, by uzyskać kwotę przelewaną co miesiąc przez pracodawcę na konto bankowe. Czym charakteryzują się poszczególne składki i zaliczki? Jaka jest ich wysokość? Szczegóły poniżej.

Składka emerytalna

Najniższa krajowa netto 2024 roku od 1 stycznia wynosi 3191,98 zł. Od 1 lipca 2024 roku kwota ta ma wzrosnąć do 3231,53 zł.

Ustalanie wysokości składki emerytalnej ma charakter procentowy. Składka emerytalna jest wynikiem iloczynu odpowiedniego współczynnika i podstawy wymiaru składki. W Polsce jej wysokość wynosi 19,52% podstawy wymiaru składki. Jest dzielona po równo między płatnika a pracodawcę:

* 9,76% składka emerytalna płatnika,

9,76% składka emerytalna pracodawcy.

W przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę — zlecenie podstawą wymiaru składek jest przychód płatnika. Maksymalna składka emerytalna wynosi trzydziestokrotność wysokości przewidywanego średniego wynagrodzenia.

Osoba, która przekroczyła tę kwotę, nie może odprowadzić składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe. W przypadku umów – zleceń wysokość odprowadzanej składki emerytalnej nie może być większa niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Składka na ubezpieczenie rentowe

Wysokość składki na ubezpieczenie rentowe wynosi 8% podstawy jej wymiaru. Roczny wymiar składek na ubezpieczenia rentowe nie może być wyższy niż kwota odpowiadająca trzydziestokrotności przewidywanego średniego wynagrodzenia w danym roku kalendarzowym. Po przekroczeniu tej kwoty, w kolejnych miesiącach tego roku składki z tytułu ubezpieczenia rentowego nie są pobierane.

Składka chorobowa

Wysokość składki pobieranej na ubezpieczenie chorobowe wynosi 2,45% z uzyskiwanego przychodu. Całkowitą wysokość składki chorobowej pokrywa ubezpieczony. Rolą pracodawcy jest jej potrącenie z wynagrodzenia i wysyłka do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ubezpieczenie chorobowe daje prawo do ubiegania się o zasiłki za czas niezdolności do pracy.

W przypadku choroby osoba ubezpieczona otrzymuje z ZUS-u określoną kwotę z ubezpieczenia chorobowego, ponadto zawieszeniu ulega obowiązek płacenia składek społecznych. Ubezpieczenie chorobowe daje podstawę do takich świadczeń jak:

* zasiłek chorobowy,

* zasiłek wyrównawczy,

* świadczenie rehabilitacyjne,

* zasiłek macierzyński,

* zasiłek opiekuńczy.

Składka zdrowotna

Wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne w 2024 r. będzie wynosić 9% podstawy wymiaru składki. Podstawą wymiaru dla jej obliczania w przypadku pracowników jest przychód, czyli co do zasady wynagrodzenie brutto.

Zaliczka na podatek dochodowy

Zaliczka na podatek dochodowy jest kwotą, wpłacaną przez podatników na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Jej wysokość jest iloczynem podstawy opodatkowania i stawki podatku, który następnie należy pomniejszyć o kwotę zmniejszającą podatek. W przypadku, w którym dochód przekroczy pierwszy próg podatkowy, wysokość dochodu mnożymy przez stawkę 32%. Zwrot nadpłaconych zaliczek można otrzymać po złożeniu zeznania rocznego.

Jeśli chcesz obliczyć wysokość swojego wynagrodzenia netto, możesz skorzystać z kalkulatorów wynagrodzeń dostępnych w sieci. Wprowadź dane na https://firmove.pl/, a kalkulator obliczy kwotę, którą otrzymasz na rękę po podliczeniu składek i zaliczek.

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Nowa droga rowerowa w Katowicach. Ruszył przetarg, inwestycja ma potrwać 11 miesięcy

Rowerzyści w Katowicach doczekają się brakującego połączenia w rejonie ul. Chorzowskiej. Katowickie Inwestycje S.A. ogłosiły przetarg na budowę odcinka wzdłuż ul. Johna Baildona, od ronda ks. Józefa Kani w kierunku Drogowej Trasy Średnicowej. Nowa infrastruktura połączy trasę rowerową przy ul. Chorzowskiej z drogą dla pieszych i rowerów wzdłuż ul. Bożogrobców - informują w Urzędzie Miasta Katowice.

Nowoczesne pracownie OZE w bytomskim technikum

W Zespole Szkół Technicznych w Bytomiu-Szombierkach oficjalnie otwarto dwie nowe pracownie zawodowe. Uczniowie kierunku technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej będą w nich uczyć się instalowania, konserwacji i naprawy paneli fotowoltaicznych oraz pomp ciepła. Uroczystość odbyła się w środę, 7 października 2026 r., a jej uczestnicy mogli zobaczyć, jakie możliwości zyskali uczniowie szkoły - informują w Urzędzie Miejskim w Bytomiu.

Elektrociepłownia Fortum w Zabrzu po letnim remoncie. Zakład odchodzi od węgla

Elektrociepłownia Fortum w Zabrzu wznowiła pracę po letnim postoju remontowym. Zakład dostarcza ciepło dla blisko 70 tys. gospodarstw domowych w Zabrzu i Bytomiu. Równolegle z przygotowaniami do sezonu grzewczego rozpoczęły się prace fundamentowe pod trzy silosy, w których będzie magazynowana biomasa dla przebudowywanego bloku.

90 proc. kontroli wykazuje błędy. ZUS podsumował wyniki

Od stycznia do sierpnia 2026 roku kontrolerzy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych stwierdzili nieprawidłowości w ponad 90 proc. przeprowadzonych kontroli.