REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
17 grudnia 2025 16:04 Polska Agencja Prasowa

Tramwaje Śląskie rozpoczynają modernizację torów w Będzinie i Dąbrowie Górniczej

W Dąbrowie Górniczej remontowane będą kolejne torowiska
fot: UM Dąbrowa Górnicza/Dariusz Nowak

Tramwaje Śląskie rozpoczną modernizację czterech odcinków torowisk w Zagłębiu, w tym w Będzinie przy ulicy Kołłątaja oraz przy pętli KWK Paryż w Dąbrowie Górniczej. Łączna długość modernizowanych torów wynosi 6,5 km, a sieci trakcyjnej - około 8,7 km.

Prace potrwają 27 miesięcy - rok projektowania i 15 miesięcy realizacji w terenie - a wykonawcą została w środę firma Silesia Invest, realizująca wcześniej podobne inwestycje w regionie. Prace nad modernizacją torowiska rozpoczną się natychmiast i będą prowadzone w formule “Zaprojektuj i buduj“.

- Torowisko zostanie całkowicie zdemontowane, przygotowane zostanie podłoże z odwodnieniem, geosiatką, geowłókniną i tłuczniem, a następnie ułożone zostaną szyny na podkładach strunobetonowych z mocowaniem elastycznym - wyjaśnił podczas środowej konferencji prasowej prezes TŚ Bolesław Knapik.

Modernizacja torów ma poprawić komfort komunikacji publicznej, zwiększyć bezpieczeństwo i estetykę przestrzeni miejskiej. Pasażerowie mają zyskać ciszej kursujące tramwaje, mniejsze wibracje i potencjalnie szybszy przejazd, choć liczba przystanków nie ulegnie zmianie.

Będzin to ważne miasto w zagłębiowskiej części sieci Tramwajów Śląskich. Wiedzie przez nie jedyne połączenie rozbudowanego układu linii w Sosnowcu do Dąbrowy Górniczej, a także sąsiedniej Czeladzi. W Będzinie mieści się też jedna z czterech zajezdni spółki.

Prezes podkreślił, że prace będą prowadzone przy minimalnych utrudnieniach w ruchu tramwajowym, choć okresowe wstrzymania kursów będą nieuniknione. W takich sytuacjach pasażerowie będą korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej.

Całkowita wartość modernizacji torowiska wynosi około 23,5 mln zł netto, czyli niecałe 30 mln zł brutto. Znaczną część kosztów pokryją środki unijne w ramach programu “FEnIKS“, co według zarządu pozwala zrealizować inwestycję przy ograniczonym udziale środków własnych samorządów.

Jak poinformowała wiceprezydent Będzina Aneta Złocka, równolegle w Będzinie planowana jest budowa węzła przesiadkowego przy skrzyżowaniu ulic Małobądzkiej i Piłsudskiego. Ma on połączyć tramwaje, autobusy, kolej, system roweru miejskiego i infrastrukturę dla rowerów prywatnych. Inwestycja ruszy w 2026 roku i potrwa do 2027 roku, a jej koszt szacowany jest na kilkanaście milionów złotych.

Modernizacja odcinków sieci w Będzinie to jeden z elementów dofinansowanego z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-27 (FEnIKS) projektu “Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii“ o wartości szacowanej na 1,3 mld zł, przy dotacji ponad 735 mln zł.

Obecny unijny projekt TŚ obejmuje także zakup nowego taboru (50 zamówionych już tramwajów), 11 innych zadań modernizacji istniejących linii (na różnym etapie realizacji) oraz budowę tzw. linii na południe Katowic (5,2 km) i połączenia od ronda Jana Pawła II do ronda Żołnierzy Wyklętych w Sosnowcu (1,5 km). 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Senat: Ustawa górnicza z jedną poprawką jednak wraca do komisji. Chodzi o PG Silesia
10 grudnia 2025
18.8 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]