Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oferuje kompleksowe wsparcie rynku elektromobilności. Uruchomione w tym roku nabory przyczynią się do rozwoju transportu indywidualnego i publicznego oraz kluczowego dla gospodarki – transportu ciężkiego. Inwestycje w transformację transportu wspiera przyjęta aktualizacja Krajowych ram polityki dla paliw alternatywnych w transporcie. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach już w lutym zapraszał do skorzystania z programu i na specjalne spotkanie z Doradcami Energetycznymi w tej sprawie.
- Program NaszEauto będzie programem wsparcia zakupu i leasingu pojazdów elektrycznych skierowanym do osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG). Jego budżet wynosi 1,6 mld zł - informował WFOŚiGW w Katowicach.
Łącznie na zeroemisyjny transport publiczny i indywidualny w skali kraju przeznaczono ponad 5 mld zł z Krajowego Programu Odbudowy (KPO) i funduszy własnych. To dotacje na zakup autobusów elektrycznych i trolejbusów z programu Zielony Transport Publiczny i samochodów elektrycznych w ramach programu NaszEauto.
NFOŚiGW uruchomił w tym roku trzy programy wsparcia zeroemisyjnego transportu ciężkiego o łącznym budżecie 4 mld zł – budowy infrastruktury sieciowej, stacji ładowania dużych mocy oraz bezpośrednie wsparcie zakupu i leasingu pojazdów ciężarowych kategorii N2 i N3. Na ten cel zaplanowano łącznie 6 mld zł.
Programy wspierają proces ograniczenia emisji, poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców Polski.
- Rada Ministrów przyjęła nowe Krajowe ramy polityki dla paliw alternatywnych w transporcie. To strategiczny dokument, który pokazuje planowane zmiany w sektorze transportu w Polsce w kierunku neutralności klimatycznej. Zakładamy, że w 2030 roku będzie 87 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych, czyli 8 razy więcej niż obecnie. Programy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wspierające elektromobilność pokazały ogromne zapotrzebowanie rynku w tym zakresie – powiedział Krzysztof Bolesta, sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
- Wprowadziliśmy zmiany w programie NaszEauto, ponieważ chcemy aby najlepiej odpowiadał na potrzeby interesariuszy. Rozszerzyliśmy wsparcie o nowe grupy beneficjentów i typy pojazdów oraz znieśliśmy kryterium dochodowe. Wdrażamy również usprawnienia w obsłudze wniosków, które pozwalają na ich szybszą ocenę a tym samym wypłatę środków, by pracowały w gospodarce. Wspieranie rozwoju elektromobilności w Polsce to element długoterminowej strategii Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes zarządu NFOŚiGW.
Program NaszEauto
W programie NaszEauto, w którym dofinansowanie udzielane jest na elektryczne samochody osobowe, małe busy (kat. M2) oraz samochody dostawcze (kat. N1) wpłynęło dotychczas 21 tys. wniosków na ponad 650 mln zł. Jedna czwarta dotyczy zakupu samochodów elektrycznych, a trzy czwarte - leasingu i wynajmu długoterminowego takich aut. W tym czasie wypłacono 32 mln zł dla ponad tysiąca beneficjentów. NFOŚiGW sukcesywnie usprawnia procesy obsługi wniosków, aby środki jak najszybciej trafiły do beneficjentów.
W październiku br. rozszerzona została grupa beneficjentów programu o organizacje pozarządowe, parki narodowe, instytucje publiczne. Wsparcie rozszerzono o kategorię pojazdów M2 i N1. Maksymalna dotacja do osobowego samochodu elektrycznego (z premią za złomowanie) to 40 tys. zł. Maksymalna kwota dotacji dla pojazdów M2 wynosi do 600 tys. zł, nie więcej niż 50 proc. kosztu netto pojazdu, a dla pojazdów N1 - do 70 tys. zł, do 30 proc. kosztu netto pojazdu. Budżet programu to 1,18 mld zł z KPO.
Strona programu: https://naszeauto.gov.pl.
Program Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3
NFOŚiGW wspiera inwestycje przedsiębiorców w zakup zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych poprzez realizację programu z budżetem 2 mld zł. Nabór wniosków dotyczy zakupu i leasingu zeroemisyjnych samochodów dostawczych i ciężarowych kategorii N2 i N3.
Dotacja jest wypłacana do różnicy w cenie między pojazdem o napędzie standardowym a pojazdem tej kategorii z napędem zeroemisyjnym i wynosi:
* 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa, do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa, do 60% w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa.
* do 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2; 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3.
W przypadku leasingu dotacje będą przyznawane do różnicy pomiędzy zdyskontowaną wartością rat leasingowych pojazdu elektrycznego a zdyskontowaną wartością rat leasingowych pojazdu spalinowego. Wysokość wsparcia nie może być wyższa niż opłata wstępna.
Więcej informacji na: https://www.gov.pl/web/nfosigw/wsparcie-zakupu-lub-leasingu-pojazdow-zeroemisyjnych-kategorii-n2-i-n3
Program Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego
W pierwszym naborze skierowanym do przedsiębiorców na dofinansowanie inwestycji w stacje ładowania wpłynęło ponad 350 wniosków na ponad 2 mld zł (budżet naboru wynosił 1 mld zł). Zgodnie z założeniami programu, stacje ładowania będą posiadać punkty ładowania o mocy wyjściowej min. 350 KW. Przedsiębiorcy planują budowę 1 671 stacji ładowania, zlokalizowanych głównie wzdłuż strategicznych korytarzy TEN-T oraz w centrach logistycznych. Wraz ze stacjami zainwestują w magazyny energii – zgłosili do dofinansowania 45 magazynów o mocy prawie 190 MW. Budżet programu ze środków Funduszu Modernizacyjnego wynosi 2 mld zł.
Program Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy
Nabór na dofinansowanie inwestycji w sieci elektroenergetyczne z budżetem 1 mld zł był skierowany do operatorów sieci dystrybucyjnej (OSD). Złożone wnioski opiewają na ponad 1,3 mld zł. Budżet programu ze środków Funduszu Modernizacyjnego wynosi 2 mld zł.
Program Zielony Transport Publiczny
NFOŚiGW przeznaczył na rozwój ekologicznego transportu publicznego w 114 miastach ponad 4 mld zł, w tym 3,3 mld zł z KPO. Z programu Zielony Transport Publiczny dofinansowano zakup prawie 1500 pojazdów, w tym: 1239 autobusów elektrycznych, 214 autobusów wodorowych i 33 trolejbusów oraz 1063 punkty ładowania i stację wodoru.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.