To długo wyczekiwana inwestycja, która znacząco poprawi komunikację w południowej części województwa śląskiego i zarazem jedna z najpiękniejszych tras w kraju.
Inwestycja kosztowała około 1,4 miliarda złotych i została określona przez ministra infrastruktury Dariusz Klimczak jako „technologiczny majstersztyk w sercu Beskidów”. Nowy odcinek to element międzynarodowego korytarza Via Carpatia, łączącego wybrzeże Bałtyku z Morzem Egejskim. Dzięki inwestycji Polska zyskała ciągłość tej trasy, co ma znaczenie także dla transportu i logistyki na południu kraju.
- Ta droga była niezwykle wyczekiwana, ale bardzo trudna do wykonania. W praktyce jest technologicznym majstersztykiem w sercu Beskidów. Jest to odcinek S1, który odegra dużą rolę dla komunikacji i biznesu – podkreślił podczas uroczystości otwarcia drogi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
- Był to jeden z najtrudniejszych projektów drogowych realizowanych w regionie, o znaczeniu nie tylko lokalnym, ale przede wszystkim krajowym i międzynarodowym, bowiem ten odcinek ma kolosalną wagę dla połączenia Beskidu Żywieckiego ze Słowacją, ale patrząc na imponujący efekt prac, wart był tych zabiegów. Lokalnie, skorzystają także na tym mieszkańcy, bo choćby w samej tylko Węgierskiej Górce, ruch zostanie po prostu odciążony. Nowoczesne drogi to podstawa w kontekście rozwoju gospodarczego, dlatego ich budowa w oparciu o najlepsze dostępne technologie jest dla nas priorytetem. Dziś mamy przykład takiego kompleksowego działania. To także impuls do rozwoju branży turystycznej w Beskidzie Żywieckim i sąsiednich częściach regionu – dodaje marszałek Wojciech Saługa.
Dla mieszkańców regionu oznacza to realną poprawę komfortu i bezpieczeństwa. Wójt Węgierskiej Górki przewiduje, że ruch w centrum miejscowości zmniejszy się o 30 – 40 proc., co znacznie odciąży dotychczasowe ciągi komunikacyjne. Trasa została wyposażona w dwa tunele o długościach odpowiednio 1 000 m i 830 m. Znajdują się tam także estakady, zabezpieczenia przeciwhałasowe z 585 metrów przezroczystych ekranów oraz około 100 metrów zielonych ścian przy trasie głównej.
Inwestycja wpisuje się w szerszy plan rozwoju infrastruktury drogowej i poprawy połączeń w regionie oraz przez granicę ze Słowacją. Jak podkreślają władze, trasa ma także przyczynić się do rozwoju turystyki i gospodarki Beskidów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.