Umowę na 787 mln zł dofinansowania do unijnego projektu Tramwajów Śląskich, który obejmuje m.in. budowę nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic, podpisali w poniedziałek przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych, samorządu Katowic oraz przewoźnika.
Umowa dotyczy dofinansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-27 (FEnIKS) do projektu “Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii“.
Cały unijny projekt TŚ, prócz budowy tzw. linii na południe Katowic oraz budowy nowej linii w Sosnowcu od placu Jana Pawła II do trójkąta torowego na Dańdówce (1,2 km), dotyczy zakupu nowego taboru (30 zamówionych już tramwajów) i 12 zadań modernizacji istniejących linii (na różnym etapie realizacji).
Jak zaznaczył w Katowicach wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko, projekt Tramwajów Śląskich to największa inwestycja tego typu realizowana w Polsce. - Jest na tyle duża, że ma status inwestycji o znaczeniu strategicznym z FEnIKS - podkreślił Szyszko.
Prezydent Katowic Marcin Krupa przypomniał, że miasto zdobyło środki na przedłużenie tramwaju na południe już w poprzedniej perspektywie finansowej. Ostatecznie trafiły one na inne inwestycje tramwajowe. - Niestety były różne przeszkody po drodze, w tym związane z protestami pseudoekologów, którzy bardzo mocno wstrzymywali tę inwestycję. () Teraz stoimy przed drugą szansą - zaznaczył Krupa.
Nowa linia tramwajowa, która pierwotnie miała powstać do 2020 r., ma prowadzić od dzisiejszej pętli tramwajowej w dzielnicy Brynów do dzielnicy Kostuchna. Na trasie przewidywanych jest osiem przystanków. Połączenie ma umożliwić podróż z Kostuchny na katowicki rynek w 22-24 minuty. Prędkość komunikacyjna ma wynosić 24-30 km/h.
Prezydent Katowic złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji w lutym 2019 r. Było to zwieńczenie kilku lat pracy nad dokumentacją projektową, w czasie których m.in. w konsultacjach wybrano przebieg liczącej 5,2 km linii (ma ona biec na obrzeżach obszaru zurbanizowanego).
We wrześniu 2020 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję środowiskową, ta jednak została zaskarżona przez organizacje przyrodnicze. Sprawa została przekazana do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która rozstrzygnęła ją w sierpniu ub. roku.
Decyzja GDOŚ otworzyła drogę do dokończenia prac projektowych, uzyskania pozwolenia na budowę i ogłoszenie przetargu na budowę. Krupa w poniedziałek wyjaśnił, że obecnie trwają przygotowanie wniosku o wydanie Zgody na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) i uzupełnienie raportu oddziaływania na środowisko. Według niego te kwestie proceduralne powinny potrwać do końca tego roku.
Zadanie budowy tramwaju na południe składa się z dwóch części. Inwestorem budowy nowej linii tramwajowej od pętli Brynów do centrum przesiadkowego Kostuchna ma być spółka Tramwaje Śląskie. Zakładany w poprzednich latach koszt to prawie 277 mln zł, z czego ponad 191 mln zł ma pochodzić z podpisanej w poniedziałek umowy FENiKS.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.