Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia szykuje się na największą w historii modernizację taboru tramwajowego. Od 2026 roku na tory wyjedzie 50 nowoczesnych, niskopodłogowych pojazdów, które mają zrewolucjonizować komunikację miejską w regionie.
Umowa opiewająca na blisko 777 mln zł brutto została podzielona pomiędzy dwóch producentów – PESA Bydgoszcz i Modertrans Poznań. PESA dostarczy 40 pojazdów, w tym tramwaje jednokierunkowe i dwukierunkowe o długości 22–25 metrów. Modertrans odpowiada za pozostałe 10 składów.
- Zamówienie na dostawę nowych tramwajów opiewa na ogromną kwotę, którą pozyskujemy głównie z funduszy europejskich. Program FEnIKS otwiera nowe możliwości i – tak jak w dwóch poprzednich perspektywach finansowania - będziemy z nich skutecznie korzystać – mówi Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich.
Dostawy mają ruszyć w połowie 2026 roku, a całość kontraktu zostanie zrealizowana do połowy 2027. To oznacza, że w ciągu dwóch lat co czwarty skład Tramwajów Śląskich będzie zupełnie nowy. Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitoring, Wi-Fi oraz gniazdka do ładowania urządzeń mobilnych. Z myślą o osobach starszych, rodzicach z dziećmi i osobach z niepełnosprawnościami pojazdy mają zapewniać bezproblemowy dostęp i większą przestrzeń manewrową.
W zamyśle to inwestycja w mobilność mieszkańców i jakość życia w Metropolii. Wysokiej klasy tabor zachęci do korzystania z transportu publicznego i pozwoli ograniczyć ruch samochodowy w miastach. Na przykład w Zabrzu nowe tramwaje pojadą po modernizowanych torowiskach, co pozwoli zwiększyć częstotliwość kursów, na ulicy Wolności składy będą jeździć co 7 minut, a na ulicy 3 Maja co 15. Podobne zmiany mają nastąpić także w innych miastach Metropolii.
Nowe pojazdy poprawią również płynność ruchu i skrócą czas przejazdu. To szczególnie ważne dla pasażerów, którzy każdego dnia korzystają z transportu publicznego - studentów, pracowników dojeżdżających do pracy.
Zakup nowego taboru wpisuje się w program Fundusze Europejskie na Infrastruktury, Klimat, Środowisko 2021–2027, wspierający rozwój ekologicznego transportu. Dzięki nowym tramwajom zmniejszy się emisja CO₂ i hałasu, a aglomeracja śląska zrobi krok w stronę bardziej zrównoważonego rozwoju.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.