Rozpoczęło się pogłębienia dna Zatoki Gdańskiej w miejscu planowanej lokalizacji pływającego terminala importowego LNG. Prace obejmą łącznie blisko 656 tys. m kw akwenu - podała rzeczniczka prasowa Gaz-Systemu.
Iwona Dominiak w przesłanym we wtorek komunikacie poinformowała, że rozpoczęte prace są jednym z kluczowych etapów poprzedzających budowę infrastruktury nabrzeża.
Podała, że działania poprzedzono oczyszczeniem dna morskiego z obiektów ferromagnetycznych. Następnie ruszyły prace czerpalne, które podzielono na cztery etapy.
Pierwszy z nich obejmuje pogłębienie fragmentu dna, na którym powstanie przyszłe nabrzeże terminalu. W kolejnej fazie roboty będą kontynuowane w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej infrastruktury, aż do budowanego przez Urząd Morski w Gdyni falochronu osłonowego. Ostatnie dwa etapy obejmą południową i wschodnią część morskiego placu budowy.
Prezes Zarządu Gaz-System Sławomir Hinc cytowany w komunikacie stwierdził, że rozpoczęcie prac przygotowawczych na morzu to kolejny istotny krok w realizacji Programu FSRU.
- Pogłębienie dna w rejonie przyszłego terminalu to nie tylko warunek bezpiecznego manewrowania i cumowania jednostek o dużym zanurzeniu, ale też fundament sprawnego funkcjonowania całej infrastruktury. W Gaz-System konsekwentnie rozwijamy sieć gazociągów, która zwiększa możliwości importu gazu drogą morską i realnie wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski - powiedział.
Rzeczniczka spółki poinformowała, że po zakończeniu prac pogłębiarskich rozpocznie się mobilizacja jednostek pływających, sprzętu i materiałów niezbędnych do przeprowadzenia robót kafarowych (wbijania pali w dno morskie). Dodała, że te prace muszą być prowadzone z uwzględnieniem warunków pogodowych oraz tzw. okresu wrażliwego środowiskowo - czyli czasu w roku, kiedy przyroda w tym rejonie jest szczególnie podatna na zakłócenia, np. z powodu tarła ryb. Podała, że te etapy prac będą trwać do przyszłego roku.
Wyjaśniła, że część materiału wydobytego podczas pogłębiania dna Zatoki Gdańskiej zostanie wykorzystana do uzupełnienia plaży w Górkach Zachodnich (przy wejściu nr 21). Reszta trafi na specjalny obszar zrzutu wyznaczony przez Urząd Morski w Gdyni.
Cały projekt FSRU przewiduje budowę falochronu na koszt Urzędu Morskiego w Gdańsku oraz nabrzeża, podmorskiego gazociągu wiodącego na brzeg, a także gazociągu lądowego Gdańsk-Kolnik-Gardeja-Gustorzyn. Nabrzeże dla pływającego terminala powstanie na wschód od portu w Gdańsku - 3 km od brzegu. Będzie umożliwiało zakotwiczenie dwóch jednostek FSRU. Zdolności regazyfikacyjne pierwszego pływającego terminala wynoszą 6,1 mld m sześć. gazu rocznie i w 100 proc. zarezerwował je Orlen.
Gaz-System w kwietniu 2024 r. podpisał umowę czarteru FSRU z firmą White Eagle Energy Ltd.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.