Niebawem po podziemnych wyrobiskach lubelskiej Bogdanki jeździć będzie samochód SWT. Innowacyjny pojazd weźmie udział w próbach technicznych.
Jak nas poinformowano SWT to element większego procesu modernizacji transportu ludzi w podziemiach kopalni. Pojazd ma przede wszystkim usprawnić przemieszczanie się pracowników na znacznych odległościach – m.in. do rejonów, gdzie drążone są wyrobiska udostępniające pole Ostrów.
Obecnie trwa proces sprawdzania parametrów technicznych, przygotowania do procesu wdrożenia pojazdu.
Obecnie trwają intensywne prace przygotowawcze. Sprawdzane są parametry techniczne pojazdu, opracowywane są regulaminy i procedury jego użytkowania, a także planowane są pierwsze szkolenia operatorów. Wdrożenie pojazdu będzie przebiegało stopniowo, z uwzględnieniem obowiązujących norm technicznych i bezpieczeństwa.
SWT zbudowany został w oparciu o sprawdzone komponenty. Napędza go czterocylindrowy silnik wysokoprężny Perkins o pojemności 3621 cm, generujący moc 55 kW i moment obrotowy 424 Nm. Zastosowano w nim skrzynię rozdzielczo-redukcyjną typu Land Rover LT-230, znaną z wytrzymałości i przystosowaną do trudnych warunków eksploatacyjnych.
- Oczywiście, wprowadzenie samochodów pod ziemię wiąże się z pewnymi ograniczeniami – wąskie wyrobiska, potrzeba dostosowania systemu wentylacji oraz konieczność zmiany podejścia do przygotowania wyrobisk już na etapie drążenia. Jednakże efekt, jaki możemy osiągnąć, jest wart tego wysiłku. Korzyści z poprawy efektywności transportu, a co za tym idzie – skrócenia czasu dotarcia pracowników na stanowiska pracy, mogą zrekompensować konieczność dostosowania istniejących technologii. Wprowadzenie samochodów pod ziemią wiąże się jednak z kilkoma wyzwaniami – podkreśla Dawid Osowski, kierownik Działu Technologii Górniczej i Analiz w Lubelskim Węglu Bogdanka.
Wśród nich wymienia warunki geologiczne i przestrzenne - wąskie i niskie wyrobiska mogą ograniczać możliwość poruszania się pojazdów, a praca w strefie zagrożeń naturalnych jest również wyzwaniem. Kolejnym wyzwaniem jest kwestia wentylacji. Spalinowe pojazdy wymagają efektywnego systemu wentylacji, aby zapewnić bezpieczeństwo pracowników. Wskazuje również na kwestie bezpieczeństwa i związaną z tym konieczność dostosowania procedur bezpieczeństwa do nowego środka transportu.
Wiadomo jednak, że pojazd został odpowiednio przystosowany do warunków pracy w podziemiach, zarówno pod względem konstrukcji, jak i systemów bezpieczeństwa. Dzięki temu możliwe było jego oficjalne dopuszczenie do testów w warunkach LW Bogdanka.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.