Od środy podróżni mogą korzystać z przebudowywanego peronu nr 1 na stacji Katowice - podały PKP Polskie Linie Kolejowe. Otwarcie wydłużonej części peronu nr 1 oznacza jednocześnie zamknięcie peronu nr 2 - zaznaczył zarządca kolejowej infrastruktury.
Jak wynika ze środowej informacji PLK, peron 1 będzie teraz przeznaczony do obsługi pociągów kończących lub rozpoczynających bieg w Katowicach - regionalnych kursujących w i z kierunku Krakowa czy Oświęcimia, a także dalekobieżnych, jadących od strony Sosnowca.
Nowy peron jest dostępny dla wszystkich podróżnych - działa dotychczasowa platforma przyschodowa dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W środkowym tunelu są schody ruchome. Nawierzchnia ma wypukłą fakturę pod kątem osób słabowidzących i niewidomych.
Na peronie sukcesywnie umieszczane mają być ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco. Budowane są też dwie windy, w tym jedna większa, umożliwiająca przewóz rowerów.
Przebudowa peronu 1 stacji Katowice trwa od października ub. roku. Po pracach rozbiórkowych, rozpoczęła się budowa nowego, dłuższego peronu. Docelowo obiekt zostanie wydłużony łącznie o ok. 300 m, głównie w stronę ul. św. Jana. Dzięki temu, przy jednym peronie będą mogły zatrzymywać się dwa pociągi z każdej strony. Ma to zwiększyć przepustowość stacji Katowice.
Teraz udostępniono wschodnią, przedłużoną część peronu 1. Nadal trwają pracę w części zachodniej. W maju br. władze miasta i PLK poinformowały o uzgodnieniu dodatkowych inwestycji, m.in. pod peronem nr 1 kolejarze zbudują tunel, który będzie się kończył przy ul. Mikołowskiej. Miasto w przyszłości ma postawić kładkę, która stanie się łącznikiem ul. Mikołowskiej z dworcem autobusowym przy ul. Sądowej.
Ponadto w opisie planowanych zmian na stacji Katowice inwestor przekazał, że docelowo tunel dla pieszych pod peronem 4 zostanie wydłużony i połączony bezpośrednio z ul. św. Jana, a pozostałe przejścia pod torami pozostaną bez zmian. Wiata nad czterema peronami nie będzie przebudowywana. Nowe zadaszenie zyska peron 5, który zostanie odbudowany i wyposażony w pochylnię i windę.
Wyposażenie przebudowywanego dworca obejmie nowe tablice informacyjne, oświetlenie i nagłośnienie oraz ławki. Stacja pozostanie dostosowana do obsługi wszystkich podróżnych, także z ograniczoną możliwością poruszania się. Zamontowane zostaną nowe windy.
Przebudowa stacji Katowice to element kluczowego zamówienia w ramach modernizacji połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów - pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.
Największy z kontraktów PLK podpisały w kwietniu 2024 r. z konsorcjum Torpol-Intop (za 4,184 mld zł brutto, ok. 3,4 mld zł netto). Obejmuje on rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.