W kopalni odkrywkowej Yimin rozpoczęto eksploatację największej na świecie floty bezzałogowych ciężarówek elektrycznych przydatnych przy eksploatacji węgla. Pracuje tam już 100 w pełni autonomicznych, pojazdów. Każdy z nich jest w stanie przewieźć do 90 ton urobku. Pracują w ekstremalnych warunkach, przy temperaturach spadających do -40 st. C.
To projekt realizowany przez grupę energetyczną Huaneng Group, producenta maszyn XCMG oraz Huawei. Według przedstawicieli firmy jest to największe jednorazowe wdrożenie autonomicznych ciężarówek elektrycznych w historii górnictwa. Przewiduje się, że projekt zwiększy wydajność kopalni o ok. 20 procent. W dłuższej perspektywie planowane jest rozszerzenie floty do 300 pojazdów, co uczyniłoby Yimin pierwszą w pełni zautomatyzowaną kopalnią tego typu na świecie.
Kluczowym elementem tej innowacji jest zastosowanie technologii 5G-A, czyli najnowszego standardu mobilnej łączności. Dzięki temu możliwe jest błyskawiczne przesyłanie danych, zdalne zarządzanie flotą oraz synchronizacja pojazdów. Autonomiczne ciężarówki są wspierane przez system sztucznej inteligencji obsługiwany w chmurze Huawei.
Brak operatorów w kabinach to nie tylko kwestia wygody, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Praca z niskimi temperaturami, pyłem, intensywnymi opadami i zagrożeniami mechanicznymi – wiąże się z ogromnym ryzykiem. Autonomizacja transportu minimalizuje zagrożenie i pozwala odseparować ludzi od niebezpiecznego środowiska pracy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.