W ciągu roku o ponad 20 pkt. proc. do blisko 80 proc. wzrosła grupa osób, dla których najważniejszym czynnikiem podczas zakupów przedświątecznych będzie cena - wynika z opracowania Grupy Blix. Zdecydowana większość kupujących będzie też szukać produktów objętych promocjami.
Jak wynika z raportu Grupy Blix w tym roku 84 proc. klientów zamierza podczas zakupów spożywczych na Wielkanoc poszukiwać produktów objętych promocjami. To wynik zbliżony do uzyskanego w zeszłorocznym badaniu, kiedy takiej odpowiedzi udzieliło 81,2 proc. respondentów. Dla 7,6 proc. promocje nie mają znaczenia (rok temu - 7,3 proc.), a 5,3 proc. respondentów nie potrafiła się określić (poprzednio 5,6 proc.). Z kolei 3,1 proc. ankietowanych wskazało, że planuje kupować świąteczne wiktuały w cenach regularnych (przed rokiem 5,5 proc.).
- Wzrost odsetka o 2,8 punktów procentowych rok do roku osób deklarujących zakupy w promocjach to wyraźny sygnał, że konsumenci coraz mocniej zwracają uwagę na ceny. Nie musi to bezpośrednio oznaczać pogorszenia ich sytuacji ekonomicznej, ale z pewnością potwierdza, że rośnie pragmatyczne podejście do wydatków. Wysokie ceny żywności w ostatnich latach nauczyły klientów planowania zakupów i szukania okazji - skomentował wyniki badania Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix.
Jak wskazali autorzy raportu rozwój aplikacji i narzędzi mobilnych ułatwia porównywanie cen i śledzenie promocji.
- Fakt, że tylko 3,1 proc. kupujących deklaruje zakupy w cenach regularnych, pokazuje, że promocje cieszą się popularnością. Dla sieci handlowych oznacza to konieczność tworzenia jeszcze bardziej przemyślanych i atrakcyjnych ofert w okresie przedświątecznym - zaznaczył Piotr Biela z Grupy Blix.
Z raportu wynika też, że 24,7 proc. konsumentów ma zamiar kupić nie tylko wypróbowane już produkty, ale chce sięgnąć również po nowości (w ub.r. - 38,9 proc.). 21,3 proc. ankietowanych postawi na sprawdzone marki (poprzednio - 25,3 proc.). W tegorocznym badaniu pojawiła się również nowa 20-procentowa grupa respondentów, którzy mają zamiar kupić wyłącznie sprawdzone produkty. Prawie co piąty badany (19,2 proc.) zadeklarował otwartość na nowości (w ubiegłym roku 16,2 proc.). Z kolei 8 proc. zaufa markom własnym sieci handlowych (rok temu - 10,1 proc.). Dla 4 proc. respondentów ta kwestia jest bez znaczenia (wcześniej - 6,3 proc.). Natomiast 2,9 proc. jeszcze nie wie, co zrobi (przed rokiem - było to 3,2 proc.).
- Polacy przed Wielkanocą stawiają przede wszystkim na sprawdzone produkty i marki. Podobnie jak rok temu, najwięcej osób deklaruje wybór wypróbowanych artykułów z dodatkiem nowości. Jednak w porównaniu z wynikami ubiegłorocznymi widać spadek takich wskazań o ponad 14 punktów procentowych. Jednocześnie pojawia się nowa, silna grupa - aż 20 proc. konsumentów planujących kupić wyłącznie sprawdzone produkty, niechętnie odnoszących się do jakichkolwiek eksperymentów zakupowych - zauważył Marcin Lenkiewicz.
Badanie wykazało, że dla 79,5 proc. konsumentów najważniejszym kryterium, które zdecyduje o wyborze produktów będzie cena (rok temu - 58,3 proc. wskazań). Jak zauważyli eksperci Grupy Blix, wzrost jej znaczenia, jako głównego czynnika decyzji zakupowych, to jeden z najbardziej wyrazistych sygnałów, jakie płyną z tegorocznych danych. Skok o ponad 21 punktów procentowych rok do roku, to w ich ocenie efekt zwiększonej “przezorności konsumenckiej“.
- Choć inflacja nominalnie spadła w porównaniu do zeszłego roku, konsumenci nadal uważnie planują swoje zakupy i realnie szacują możliwości finansowe. Widzą kumulację podwyżek cen z poprzednich lat i wzrost kosztów życia. Dlatego ostrożniej podchodzą do domowych budżetów - uważa Marcin Lenkiewicz.
Według autorów badania, z punktu widzenia rynku FMCG i marketingu uzyskany wynik oznacza, że konsumenci nie rezygnują z jakości, ale coraz częściej szukają jej w ramach atrakcyjnej promocji. W tym kontekście wygrywają marki, które potrafią połączyć dobrą ofertę cenową z zaufaniem i rozpoznawalnością. Świadczą o tym - jak podkreślono w opracowaniu - kolejne dane: 65,7 proc. w czasie przedświątecznych zakupów postawi przede wszystkim na jakość produktów (rok temu - 41,2 proc.), a 55,3 proc. - na promocyjne ceny (poprzednio 48,7 proc.).
- Jakość zanotowała wzrost rdr. o 24,5 p.p. i po raz pierwszy w naszym badaniu wyprzedziła promocję. To bardzo mocne sygnały, że Polacy nie chcą już kupować wyłącznie tanio, tylko szukają rozsądnego kompromisu między ceną a jakością. Oznacza to zmianę w podejściu do robienia zakupów - nawet w okresie świątecznym. Dodatkowo, konsumenci są coraz lepiej poinformowani. Porównują składy, korzystają z aplikacji zakupowych, a dostępność recenzji czy rankingów produktów online zwiększa ich świadomość dotyczącą codziennych zakupów - zaznaczył Piotr Biela.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.