W sobotę, 5 kwietnia, wieczorem zamknięty zostanie przejazd ul. Rolną w Katowicach, na czas rozbiórki przebiegającego nad nią wiaduktu kolejowego. Zamknięcie planowo przewidywane jest do wczesnego ranka w poniedziałek 7 kwietnia - przekazał w poniedziałek katowicki magistrat.
Będzie to siódmy istotny obiekt inżynieryjny w mieście przebudowywany przez PKP Polskie Linie Kolejowe w związku z modernizacją katowickiego węzła kolejowego. Na najbliższy weekend zaplanowano demontaż konstrukcji nośnej wiaduktu nad ul. Rolną.
Jak wynika z informacji miasta, lokalni samorządowcy nie zgodzili się na długoterminowe zamknięcie przejazdu pod wiaduktem. Przy współpracy z PKP PLK wypracowano inny wariant zamknięć. Przejazd pod wiaduktem zostanie zamknięty w sobotę 5 kwietnia o godz. 20. Przywrócenie ruchu jest planowane na poniedziałek 7 kwietnia o godz. 4.
Ruch kołowy zostanie poprowadzony objazdem, który pobiegnie w obu kierunkach ulicami Brynowską i Ligocką. Krótkookresowo wstrzymany będzie ruch pieszych pod wiaduktem. Pracownicy budowy będą informować o zmianie organizacji ruchu i kierować pieszych na trasę obejścia.
Linie autobusowe nr 154 i 296 kursować będą odpowiednio ulicami Ligocką i Brynowską z pominięciem ulicy Rolnej. Dodatkowo zostanie uruchomiona linia wahadłowa Z-96 łącząca przystanki na ul. Rolnej z przystankami na ul. Ligockiej.
Kolejne weekendowe zamknięcie ul. Rolnej planowane jest na czerwiec br., a zakończenie całości robót w rejonie tego wiaduktu - na koniec wakacji.
Wiaduktem nad ul. Rolną przebiega linia kolejowa nr 171 Dąbrowa Górnicza Towarowa - posterunek Panewnik, skąd możliwy jest obwodowy ruch m.in. od strony Dąbrowy Górniczej i Jaworzna Szczakowej w kierunku Rudy Śląskiej i Gliwic.
Linia ta w pobliżu zamkniętego wiaduktu krzyżuje się z linią nr 139 Katowice - Zwardoń, objętą zasadniczą przebudową na katowickim węźle kolejowym. Po odbudowie wiaduktu nad ul. Rolną, co ma nastąpić około sierpnia 2025 r., planowane jest wykorzystanie linii nr 171 m.in. do omijania stacji Katowice przez część pociągów osobowych.
Odbudowa wiaduktu nad ul. Załęską jest kolejną częścią realizacji kluczowego zamówienia w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów - pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.
Podpisany w kwietniu 2024 r. kontrakt PLK z konsorcjum Torpol-Intop na 4,184 mld zł brutto (ok. 3,4 mld zł netto) obejmuje m.in. rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.