Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w październiku zakończy betonowanie ostatniego segmentu sklepienia obudowy zasadniczej w tunelu prowadzącym w kierunku Żywca, zlokalizowanym bliżej Zwardonia. Tym samym GDDKiA zakończy wykonywane obudowy zasadniczej w tunelach na budowanej drodze ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką.
Na betonowanie obudowy zasadniczej tuneli wykorzystano 70 tys. m sześć. betonu oraz 7 700 ton stali zbrojeniowej, oraz ułożono ponad 100 tys. m kw. hydroizolacji. Na zabezpieczenie tymczasowe górotworu (obudowa wstępna) tuneli wykorzystano 4 500 ton stali oraz 120 tys. m sześć. betonu. Podczas drążenia tuneli wywieziono ponad 650 tys. ton urobku, a do obudowy wstępnej i zasadniczej wykorzystano 12 200 ton stali i 190 tys. m sześć. betonu.
Jezdnia w tunelu powstanie z materiału niepalnego – betonu cementowego. Przekrój jezdni w tunelach będzie się składał z dwóch pasów ruchu o szerokości 3,5 m każdy oraz opasek o łącznej szerokości 1,2 m. W tunelu, po obu stronach jezdni, zlokalizowane będą też chodniki techniczne o szerokości 1 m.
Blisko 87 proc. osiągnęło zaawansowanie prac na 8,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka. Prace mostowe są na finiszu. Ich zaawansowanie osiągnęło prawie 98 proc.
Zakończyła się już budowa zabezpieczeń przeciwhałasowych. Spośród 677 m ekranów akustycznych większość stanowią ekrany przejrzyste (585 m) zamontowane na estakadzie nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce. Pozostałe to panele akustyczne typu zielona ściana zamontowane na trasie głównej (92 m). Na ukończeniu są też prace związane z budową odwodnienia drogi.
Umowę z konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż o wartości prawie 1,4 mld zł GDDKiA podpisała 10 października 2019 r. Dopuszczenie do ruchu tego odcinka S1 przewidywane jest pod koniec 2025 r.
Droga ekspresowa S1 na odcinku Przybędza – Milówka poprawi dostępność komunikacyjną, umożliwiając szybsze i wygodniejsze przemieszczanie się między miejscowościami. Zakończy realizację południowego odcinka S1 pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem na granicy Polski i Słowacji, usprawniając transport towarów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.