Sztuczna inteligencja przekształca sposób, w jaki pracujemy, choć na razie mniejszość z nas widzi ten efekt. Tylko 13% Polaków korzysta na co dzień z rozwiązań AI – wynika z badania zleconego przez Personnel Service. Nie zmienia to faktu, że rewolucja dotknie każdej branży od marketingu, finansów, medycyny po sektor budowlany.
– Automatyzacja, robotyzacja i AI będą miały ogromny wpływ na rynek pracy w nadchodzących latach. Jak podkreśla Światowe Forum Ekonomiczne, do 2030 roku AI nie tylko zrewolucjonizuje wiele branż, ale również znacząco wpłynie na strukturę zatrudnienia. Szacuje się, że na całym świecie powstanie ok. 70 mln nowych miejsc pracy, a zlikwidowanych zostanie 20 mln. Oznacza to, że choć technologia zastąpi niektóre role, otworzy także nowe możliwości, które wymagają innych kompetencji. Pracownicy, którzy zainwestują w rozwój umiejętności cyfrowych, analitycznych i technologicznych, zyskają na tej transformacji, stając się kluczowymi graczami w nowym, zautomatyzowanym środowisku pracy – mówi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy.
Zaawansowane algorytmy analityczne, roboty do automatyzacji procesów (RPA), chatboty do obsługi klienta oraz systemy predykcji ryzyka to procesy, które zachodzą w branży finansowej w wyniku automatyzacji i AI. Aby sprostać tym zmianom, pracownicy muszą rozwijać kluczowe kompetencje, takie jak analiza danych z wykorzystaniem narzędzi Python, R, SQL.
W sektorze TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) automatyzacja i AI wprowadzają rewolucyjne zmiany, takie jak zautomatyzowane procesy logistyczne, wykorzystanie dronów i robotów do dostaw oraz zaawansowane systemy zarządzania łańcuchem dostaw i optymalizacji tras. Aby nadążyć, pracownicy muszą rozwijać kluczowe kompetencje, w tym umiejętność korzystania z zaawansowanych systemów zarządzania łańcuchem dostaw, analizę dużych zbiorów danych logistycznych oraz znajomość i obsługę systemów autonomicznych, takich jak drony i roboty.
W branży medycznej rozwój telemedycyny, analiza danych pacjentów z pomocą AI, zautomatyzowane systemy diagnostyczne i roboty chirurgiczne przekształcają opiekę zdrowotną. Pracownicy muszą rozwijać kluczowe kompetencje, takie jak znajomość platform telemedycznych i systemów zdalnego monitorowania pacjentów, umiejętność interpretacji danych medycznych generowanych przez nowoczesne systemy diagnostyczne oraz obsługa zaawansowanych systemów robotycznych, w tym robotów chirurgicznych.
Zastosowanie AI w budownictwie nie ogranicza się tylko do automatyzacji powtarzalnych zadań. To również wykorzystanie dronów do inspekcji, robotów budowlanych oraz AI w projektowaniu i zarządzaniu projektami, które wprowadzają nowe standardy w realizacji inwestycji. Kluczowe kompetencje obejmują znajomość systemów BIM (Building Information Modeling) do efektywnego zarządzania projektami budowlanymi, obsługę dronów i robotów budowlanych oraz umiejętność optymalizacji procesów budowlanych przy użyciu AI.
W branży marketingu i PR automatyzacja kampanii, analiza big data do precyzyjnego targetowania, wykorzystanie AI do personalizacji treści oraz chatboty do obsługi klienta rewolucjonizują podejście do komunikacji z odbiorcami.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.