Górnośląskie Koleje Wąskotorowe nie rezygnują z planu, by częściowo odbudować bocznicę wąskotorową do kopalni Centrum w Bytomiu. Może to dziwić, skoro kopalnia od 2015 r. nie wydobywa węgla, a GKW nie posiadają licencji na przewozy towarowe.
– Bocznica do kopalni Centrum ułatwi nam prowadzenie manewrów. Nie będziemy wtedy blokować toru szlakowego. Odtworzymy ją w miarę wolnych sił i środków – mówi Paweł Niemczuk, pełnomocnik zarządu i dyrektor do spraw administracyjnych w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu.
Kopalnia Centrum przestała korzystać z usług kolei wąskotorowych na przełomie wieków. Ponowne starania o wznowienie przewozu węgla po wąskim torze czynione były w latach 2003-2004. Nic z tego nie wyszło. W 2004 r. zlikwidowano infrastrukturę wąskotorową na terenie KWK Centrum, a w kolejnym roku kopalnia przestała wydobywać węgiel. Obecnie trwa częściowa likwidacja i przebudowa kopalni, aby mogła pełnić funkcję odwadniania wyrobisk dołowych.
KWK Centrum połączona była ze stacją Bytom Karb Wąskotorowy bocznicą. Wychodzący ze stacji tor początkowo prowadził równolegle do linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tczew, zwanej potocznie Węglówką. Na wysokości peronów stacji normalnotorowej Bytom Karb tor do kopalni Centrum przechodził wiaduktem ponad linią wąskotorową do Miasteczka Śląskiego.
Ten wiadukt już nie istnieje. Kilka lat temu został przez kolej zdemontowany. Jego odtworzenie kosztowałoby GKW krocie. Z tego względu przewidywany do odbudowy odcinek dawnej kopalnianej bocznicy zakończy się przed nieistniejącym wiaduktem. Łączna jego długość będzie wynosić około 150 metrów.
Jak deklaruje dyrektor Paweł Niemczuk, Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych dysponuje odpowiednim zapasem szyn do odbudowy.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.