Sukcesywne instalowanie nowych, czytelnych kasowników oraz automatów biletowych z ekranami i płatnościami zbliżeniowymi we wszystkich autobusach i tramwajach zapowiedział Zarząd Transportu Metropolitalnego, działający na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Jak przekazał w poniedziałek na swoim facebookowym profilu ZTM, nowe rozwiązania są obecnie testowane: w siedzibie Urzędu Metropolitalnego w Katowicach powstała makieta testowa z nowymi kasownikami i automatami. Do udziału w testach 12 i 13 stycznia zaproszeni są zainteresowani mieszkańcy, należy jednak wcześniej się zapisać.
Będzie można osobiście przetestować działanie automatów i kasowników, poprzez wykonanie podstawowych działań, jak np. zakup biletu strefowo-czasowego lub zarejestrowanie wejścia w taryfie odległościowej. Zgłaszane uwagi będą analizowane i uwzględniane w pracach nad ostatecznym kształtem systemu - zasygnalizowano w informacji.
Zgodnie z nią, montaż nowych kasowników i automatów to element prac związanych z wprowadzaniem nowego systemu płatności w komunikacji miejskiej ZTM. Najważniejsze zmiany będą dotyczyły oprogramowania, które - inaczej, niż w dotychczasowej formie systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP) - ma działać online, co przyspieszy realizację transakcji.
Wszystkie nowe autobusy i tramwaje, kursujące w ramach ZTM, będą systematycznie wyposażone w nowe urządzenia. Pierwsze z nich to automaty z ekranem dotykowym, które będą obsługiwać karty ŚKUP, jak również płatności zbliżeniowe. Podobne urządzanie, z dużym i dotykowym ekranem, funkcjonują od 2019 r. w pojazdach komunikacji miejskiej w Tychach - zapowiedział GZM.
Drugi typ urządzeń to mniejsze kasowniki, służące do rejestracji biletów zapisanych na kartach elektronicznych. Oba te typy urządzeń mają być montowane w liczbie odpowiadającej liczbie drzwi w pojeździe. Przykładowo autobus z trzema wejściami będzie wyposażony w trzy urządzenia - jeden automat z ekranem dotykowym oraz dwa mniejsze kasowniki.
Nowe urządzenia mają być obowiązkowo montowane wraz z nowymi pojazdami. Przewoźnicy mają też montować automaty i kasowniki w swoich pojazdach w ciągu roku od zawieranych umów przewozowych. Równolegle pojazdy, które obsługują linie ZTM na podstawie wcześniej zawartych umów, mają być wyposażane w co najmniej jeden automat z płatnościami zbliżeniowymi.
W połowie ub. roku GZM podpisała umowę na modernizację systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych. Dotychczasowy system, oparty o fizyczną kartę, został zamówiony przez związek komunalny, będący poprzednikiem ZTM. Został zaprojektowany w 2009 r., a zaczął działać z kilkuletnim opóźnieniem w 2015 r.
W założeniu karta ŚKUP miała być rodzajem elektronicznej portmonetki, umożliwiającej opłacanie różnych usług publicznych świadczonych przez samorządy regionu. W praktyce natomiast, oprócz płatności za komunikację miejską (przede wszystkim w postaci kodowanych na niej biletów okresowych), używana bywa do opłacania parkowania w wybranych miastach.
Sam system ŚKUP od początku jest krytykowany przez mieszkańców jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. Działa w trybie offline, co powoduje, że przeniesienie biletu kupionego przez internet na kartę może trwać kilka godzin.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.