Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające ws. nowych zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych wprowadzonych przez firmę Apple na urządzeniach z systemem iOS - poinformował w poniedziałek Urząd.
Jak przekazał UOKiK w poniedziałkowej informacji, prezes Urzędu wszczął postępowanie wyjaśniające w związku ze zmianą zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych na urządzeniach marki Apple. Dodano, że dotyczy to wszystkich produktów z systemami operacyjnymi: iOS 14.5, iPadOS 14.5, tvOS 14.5 oraz ich późniejszych wersji.
- W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym - wskazał prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w poniedziałkowej informacji. Jak zaznaczył, działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie.
Urząd zwrócił uwagę, że użytkownicy urządzeń mobilnych w czasie korzystania z nich często udostępniają informacje o swojej aktywności w internecie, w tym dane osobowe, które są wykorzystywane do przedstawiania im spersonalizowanych reklam. Informacje o nas mogą zbierać - i przekazywać innym podmiotom - zarówno twórcy aplikacji, jak i autorzy systemów operacyjnych - dodano.
Stwierdzono, że na podstawie analizowanej zmiany rozszerzone zostały obowiązki w zakresie konieczności uzyskania przez aplikacje zgody na śledzenie aktywności użytkowników. W praktyce oznacza to, że na systemach operacyjnych iOS znacząco ograniczona została możliwość pozyskiwania danych osobowych celem wysyłania spersonalizowanych reklam przez aplikacje zewnętrznych firm - wyjaśniono.
UOKiK zastrzegł, że nie oznacza to jednak, że informacje o użytkownikach przestały być zbierane i nie otrzymują oni zindywidualizowanych reklam. Pojawiły się jednocześnie wątpliwości, czy ustanowione przez Apple zasady nie miały na celu promocji własnej usługi reklamowej Apple Search Ads, co mogłoby naruszać reguły konkurencji - wskazano.
UOKiK przypomniał, że postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Celem działań Prezesa Urzędu jest sprawdzenie, czy w tej sprawie mogło dojść do ograniczenia konkurencji - podkreślono.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.