Choć związki lotne uwalniające się z typowego gorącego asfaltu stosowanego do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych nie są szkodliwe dla człowieka, to charakteryzują się specyficznym zapachem. Budimex wraz z LOTOS Asfalt wyprodukowali mieszankę o zapachu kwiatów - informują spółki.
- Komfort i bezpieczeństwo pracy jest istotnym elementem, który jeżeli jest zapewniony zwiększa efektywność i zaangażowanie pracowników. Dla każdego komfort pracy oznacza coś innego. Dla pracowników którzy pracują przy wykonywaniu robót bitumicznych istotnym jest m.in. zapach, który jest nieodłącznym elementem pracy z gorącą mieszanką mineralno-asfaltową - czytamy w informacji prasowej.
Asfalt drogowy 35/50 o obniżonej intensywności zapachowej powstał na bazie technologii opracowanej przez LOTOS Asfalt podczas wdrożenia asfaltu przemysłowego PS 95/35 S.
Jak mówi Cezary Godziuk, prezes zarządu spółki LOTOS Asfalt: – Nasza firma szczególnie dba o środowisko naturalne i komfort pracowników, a politykę zrównoważonego rozwoju realizuje z sukcesem od wielu lat poprzez produkcję, wdrażanie i promowanie innowacyjnych ekologicznych produktów do budowy dróg. Do oceny nowego wyrobu podeszliśmy w oparciu o posiadane doświadczenie z asfaltem PS 95/35 S. Dodatek zastosowany w asfalcie o obniżonej intensywności zapachowej stanowi mieszaninę naturalnych i syntetycznych olejków eterycznych i ma przyjemny kwiatowy aromat.
Związki zawarte w zastosowanym dodatku działają dwutorowo. Większość aktywnych związków działa jako neutralizator zapachu, wchodząc w reakcje w substancjami odorotwórczymi, obecnymi w oparach asfaltu w skutek czego redukują ich lotność (przemieszczanie się). Pozostałe związki wywołują charakterystyczny zapach, inny niż typowy asfalt naftowy. Po zastosowaniu odpowiedniego udziału środków aktywnych, redukcji ulega stężenie związków złowonnych w oparach asfaltu stosowanego w temperaturach technologicznych przy budowie dróg.
Podczas realizacji dostawy przedwdrożeniowej zostały wykonane badania porównawcze asfaltów oraz pełne badania wyrobu o obniżonej intensywności zapachowej (badania typu). Wyniki potwierdziły zgodność z normą PN-EN 12591 i nie zaobserwowano istotnych różnic w charakterystyce wyrobu.
Jakie były odczucia pracowników podczas produkcji i wbudowywania MMA z tym asfaltem mówi Sławomir Szpak, zastępca kierownika robót z Budimex: – Praca z mieszanką zawierającą asfalt o obniżonej intensywności zapachowej była inna, tj. wyraźne dało się odczuć, że nie ma charakterystycznego zapachu tradycyjnego asfaltu. Miejscami było czuć zapach kwiatów co sprawiało, iż praca była przyjemniejsza.
– Jest to obiecujący produkt wpisujący się także w zielony i ekologiczny trend w budownictwie. Obecnie trwają badania i analizy laboratoryjne mieszanki mineralno-asfaltowej, która zawierała ten specjalny asfalt – mówi Łukasz Bargenda, dyrektor zespołu laboratoriów Budimex.
– Działania inwestycyjne korzystne dla środowiska i zrównoważony rozwój leżą u podstaw działalności spółki Budimex. Wdrażamy i zachęcamy do stosowania technologii niskoemisyjnych oraz takich, które minimalizują wytwarzanie odpadów w procesie budowlanym. Dbamy o środowisko naturalne oraz o poprawę warunków pracy naszych pracowników, a projekt który realizujemy wspólnie z firmą LOTOS jest przykładem takiego działania – podsumowała Ewelina Karp-Kręglicka, dyrektor Biura Zakupów, Jakości i Ochrony Środowiska w Budimex.
Pierwsze testy mieszanki mineralno-asfaltowej bezwonnej wypadły obiecująco. Budimex rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania na szerszą skalę.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.