Przedstawiciele katowickiego lotniska nie mają wątpliwości, że trwa właśnie największy kryzys w ponad 100-letniej historii lotnictwa komunikacyjnego. W przypadku pyrzowickiego lotniska obecna sytuacja dotyka części z około czterech tysięcy osób, które pracują w prawie 50 firmach i instytucjach państwowych funkcjonujących na terenie portu.
Jak przypominają przedstawiciele portu lotniczego, decyzją Rządu RP, w związku z pandemią koronawirusa, od 15 marca br. został wprowadzony zakaz wykonywania lotów pasażerskich, który dotyczy zarówno rejsów regularnych, jak i tych wykonywanych na zlecenie biur podróży. Pasażerski ruch lotniczy wstrzymany jest aktualnie do 9 maja br. Pomimo zakazu lotów port lotniczy w Pyrzowicach utrzymuje cały czas zdolności operacyjne. Wynika to z faktu, że zakaz lotów nie obejmuje m.in. rejsów cargo oraz tych, które są związane np. z przebazowaniami samolotów na przeglądy techniczne. W Katowice Airport cały czas realizowane są regularne rejsy towarowe na czterech kierunkach, więc terminal cargo pracuje siedem dni w tygodniu, praktycznie bez przerw. Funkcjonuje także baza techniczna do obsługi samolotów.
- Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, w obecnej sytuacji braku ruchu pasażerskiego, odcięte jest od najważniejszego źródła przychodów. Jednocześnie ponosimy koszty utrzymania zdolności operacyjnych lotniska, które wynoszą kilkaset tysięcy złotych na dobę, po to, żeby bez przeszkód mogły funkcjonować firmy związane z transportem towarów i obsługą techniczną samolotów. W ten sposób, w trakcie kryzysu, pomagamy chronić miejsca pracy. Ponadto dzięki funkcjonowaniu pyrzowickiego terminalu cargo do województwa śląskiego może przybywać drogą lotniczą m.in. asortyment medyczny, który jest niezbędnych do walki z pandemią koronawirusa. – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu GTL.
- Szacuje się, że na Starym Kontynencie uziemionych jest obecnie około 75% samolotów z flot europejskich przewoźników. W Katowice Airport parkują aktualnie 23 samoloty, głównie z rodziny Boeing 737 i Airbus A320, które należą do naszych największych kontrahentów. Wśród nich są również statki powietrzne, które przyleciały na przeglądy do pyrzowickiej bazy technicznej firmy Linetech Aircraft Maintenance. Na płycie postojowej cargo zarezerwowaliśmy 4 stanowiska dla regularnych rejsów towarowych, które cały czas są realizowane. Kilka stanowisk postojowych mamy przygotowanych dla rejsów ad hoc - dodaje Tomasik.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. GTL przed pandemią koronawirusa prognozowało, że w 2020 r. linie lotnicze przewiozą z i do Pyrzowic rekordowe 5,5 mln podróżnych. Bezprecedensowy kryzys branży lotniczej, wywołany pandemią, wymusił konieczność weryfikacji prognoz ruchu. Obecnie GTL spodziewa się, że w 2020 r. z siatki połączeń Katowice Airport skorzysta o ponad połowę mniej podróżnych niż w 2019 roku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.